Penge

625.938 til 7 medlemmer over 60 år!

Efter højesteretsdommen i januar måned 2014, er der indtil nu udbetalt flere hundrede tusinde kroner til 60+ årige medlemmer af FOA Frederikshavn

Af: René Johansen, sektorformand, pædagogisk sektor

I januar måned 2014 afsagde Højesteret dom i en sag, hvor 60+ årige, der blev afskediget, og som nående at fylde 60 år før fratræden, jf. kommunernes fortolkning, mistede retten til henholdsvis 1, 2 eller 3 måneders fratrædelsesgodtgørelse. En fratrædelsesgodtgørelse alle andre har ret til efter en ubrudt ansættelse på henholdsvis 12, 15 og 18 år.

Højesteret fastslog, kort fortalt, at 60+ årige der opsiges, men fortsat søger en tilknytning til arbejdsmarkedet- fx ved at melde sig ledig og være aktivt jobsøgende i ca. 3 måneder efter endt opsigelsesvarsel, har krav på udbetaling af fratrædelsesgodtgørelse. Vælger man derimod at forlade arbejdsmarkedet, fx ved at gå på efterløn, mistes retten til fratrædelsesgodtgørelse.

Håndholdt indsats
Forud for dommens afgørelse, har der fra FOA Frederikshavns side været foretaget en "håndholdt" indsats af de enkelte sager. Alle afskedigelsessager af 60+ årige medlemmer, er blevet registreret, og sidenhen fulgt op på. I alt er der fulgt op på lige knapt 30 sager.

I de 7 af sagerne, har medlemmerne opfyldt kriterierne for udbetaling af fratrædelsesgodtgørelse. I hver enkelt sag, har FOA Frederikshavn fremsendt dokumentation til arbejdsgiver, der efterfølgende har udløst udbetaling af den manglende fratrædelsesgodtgørelse

625.938,21 kroner er det til dato blevet til!
Beløbet er udbetalt til 7 medlemmer, henover året i 2014.

I FOA Frederikshavn tilbyder vi også fremadrettet opsagte medlemmer på 60+, at følge deres fratrædelsessager til dørs. Tendensen er dog, at nu hvor retspraksis er slået fast, vælger flere og flere selv at rette henvendelse til arbejdsgiver, når og hvis de opfylder betingelserne for udbetaling.

Yderligere info:
I FOA Frederikshavn kan du kontakte René Johansen, hvis du har spørgsmål. Det er René, der er tovholder på den lokale opfølgning af manglende fratrædelsesgodtgørelse til 60+ årige.

Lagt på den 30.03.2015