Randi Holdt viser en af de nye sekoia-skærme på demensafsnittet

Anemonen var kandidat til flot pris

Demensafsnittet på Lundtoft var i finalen om at vinde arbejdsmiljøprisen 2018

Demensafsnittet "Anemonen" på Lundtoft nåede til finalen om at vinde Arbejdsmiljøprisen 2018. Ganske vist vandt Anemonen ikke prisen, men arbejdsmiljørepræsentant Randi Holdt synes alligevel, at afsnittets arbejde med arbejdsmiljøet fortjener at blive omtalt. Personalet har arbejdet med både ny teknologi og nye arbejdsprocesser med mindre sygefravær blandt personalet og større tryghed for både personale og beboere som resultat.

På alle stuer og på fællesarealet er der eksempelvis installeret døgnrytmelys – Det fungerer lidt ligesom solen – I begyndelsen er det ikke så skarpt, ved middagstid er lyset skarpest og så slukker det lige så langsomt.

- Siden vi har fået døgnrytmelys sover beboerne bedre om natten, og de er blevet mere rolige, konstaterer Randi Holdt

Nye skærme

Alle stuer har fået en såkaldt ”Sekoia-skærm.” Her kan personalet se, hvilke opgaver, der skal løses hos borgeren, og når personalet har forladt stuen, er alt registrering foretaget. Desuden er det muligt med et enkelt klik at bestille eksempelvis bleer til beboeren.

Desuden kan pårørende skrive beskeder til personalet, og der kan eksempelvis uploades billeder til Sekoia-skærmen.

- Skærmene har gjort vores arbejde lettere. Vi kan også se, om en kollega er kommet bagefter og har brug for en hjælpende hånd eller andet, forklarer Randi Holdt.

Derudover er alle beboere blevet udstyret med ”en demens-brik,” der både fungerer som nødkald og som nøgle til deres lejlighed – demensbrikker sikrer, at beboerne kun kan gå ind i deres egen lejlighed og ikke naboens. Samtidigt giver brikken signal, hvis en beboer forlader afdelingen. Disse ting har også været med til at give en roligere hverdag på Anemonen.

Alle er kontaktpersoner

Udover al den teknologiske isenkram har personalet på Anemonen arbejdet med organiseringen af arbejdet på afdelingen. Blandt andet har beboerne ikke længere en fast kontaktperson, der tager sig af den daglige personlige pleje.

Personalet på afdelingen har indrettet et lille kontor i hjørnet af køkkenet.

Personalet har indrettet et lille kontor i køkkenet, så de altid er synlige.

- Beboerne sidder ofte i ”køkken-alrummet,” så de ser de samme personer hele tiden. Personalet er hele tiden meget synligt for dem, og på den måde er vi ikke fremmed for dem. Beboerne kender alt personalet. Når vi ikke er kontaktpersoner for en bestemt borger, så kan vi bedre sikre, at alle opgaver bliver løst, forklarer Randi Holdt.

Arbejdet med organiseringen udspringer af spørgsmålet ”hvad skal vi gøre for, at det er godt at være her”?

- Og vi gør et eller andet rigtigt, for det er et afslappende og rart sted at arbejde, og vi har bragt sygefraværet langt ned, siger Randi Holdt.