Bedre til rollen som voksenvejleder

Dagplejepædagoger ved alt om børn og deres udvikling, men har brug for stærkere kompetencer i voksenpædagogik for at styrke og videreudvikle samspillet med dagplejerne. Det rådes der bod på med en ny efteruddannelse i Aalborg, som ruster dem bedre til samarbejdet med dagplejerne.

Af Trine Kit Jensen

Birgitte Nüchel
Birgitte Nüchel

Man bliver ikke professor i samspillet med dagplejerne på bare syv uger, men får bedre kort på hånden, når det handler om at udfylde rollen som voksenunderviser og vejleder. Det mener Birgitte Nüchel, dagplejepædagog i Aalborg kommune. 

Foreløbig har 33 dagplejepædagoger fra Aalborg og andre kommuner i regionen gennemført et særligt tilrettelagt diplommodul på University College Nordjylland, og begejstringen hos deltagerne er stor. 

- Vi ved en hel masse om børn og deres udvikling. Men vi er ikke uddannede i voksenpædagogik og her giver modulet nogle meget brugbare redskaber. Det er en enestående mulighed for at gå i dybden med det, der er essentielt i enhver dagplejepædagogs arbejde, siger hun. 

Diplommodulet er døbt ”Det anerkendende tilsyn” og klæder dagplejepædagogerne på til at agere professionelt i krydsfeltet mellem børn, forældre, dagplejere og kommune, der ikke altid har samme interesser. Særligt fokus er der på samarbejdet med dagplejerne, hvor det kan være en udfordring at tackle dobbeltrollen som både kontrollant og sparringspartner. 

- Vi har en kontrolkasket på, fordi det er os, der har tilsynspligten. Men samtidig skal vi være lyttende, støttende, supervisere og få en læreproces i gang hos dagplejerne. Det kræver tillid, siger Birgitte Nüchel.

Fælles dagsorden

Tillid opnår man ikke med løftede pegefingre og et sæt faste regler for, hvordan tingene skal foregå. På efteruddannelsen får dagplejepædagogerne derfor værktøjer til at kommunikere og formidle deres viden, så dagplejerne oplever at være en del af processen. 

- Ingen har lyst til at få noget trukket ned over hovedet. Så vi skal være nysgerrige, søge dialogen og arbejde mere anerkendende. Gå ind i læreprocessen sammen og finde en fælles dagsorden, så dagplejeren selv får øje på dét, der er med til at skabe udvikling, siger Birgitte Nüchel. 

Dagplejepædagogerne har selv været med til at skræddersy efteruddannelsen, så den passer præcist til behovet, og både fra kolleger og ledelse har der været fuld opbakning til de dagplejepædagoger, som indtil nu har været af sted.