Sund kost er en god investering

Gode madvaner grundlægges i barndommen. Men forkert kost betyder, at alt for mange børn bliver overvægtige og tager vægtproblemerne med ind i voksenlivet. Formanden for forældreforeningen FOLA ser det derfor som en god investering for samfundet at sikre alle børn i daginstitutioner en sund kost.

Af Trine Kit Jensen

Lars Klingenberg

Fire stykker lyst brød med pålægschokolade…
Et skræk-eksempel på en madpakke, der trodser alle kostråd – og et godt argument for, at alle op til 6 år skal sikres mindst ét sundt måltid i daginstitutionen om dagen. Det mener Lars Klingenberg, formand for forældreforeningen FOLA og ph.d.-studerende ved Institut for Human Ernæring.

- En sund kost giver børnene overskud til at tackle de udfordringer, hverdagen i en daginstitution byder på. Men det handler om meget mere end det.  De madtraditioner, der grundlægges i barndommen, bringer man med sig ind i voksenlivet, så det har stor værdi, at børnene tidligt får nogle gode kostvaner, siger han.

Store gevinster at hente

Lars Klingenberg understreger, at forældrene selvfølgelig selv har et ansvar for børnenes mad. Men i et samfund, hvor begge forældre går på arbejde, finder han det naturligt, at kosten er en integreret del af hverdagen i landets daginstitutioner: At børnene samles til fælles måltider, har mulighed for at komme med ud i køkkenet, bliver præsenteret for forskelligartet mad og får en forståelse for betydningen af at spise sundt og varieret.

Alt for mange spiser nemlig for meget og forkert.  Det sætter blandt andet spor i form af overvægt, som hvert femte barn i dag er ramt af. 70 procent af de overvægtige børn bliver også overvægtige som voksne, viser statistikkerne, og afløses madpakkerne af fornuftige madordninger i daginstitutionerne, vil der være store gevinster at hente.

- Alle ernæringsfysiologer peger på, at der skal gribes ind så tidligt som muligt, hvis fedmekurven skal knækkes. En rigtig sammensat kost gør det ikke alene, men den vil være et stort skridt i retning af bedre sundhed og færre overvægtige i fremtiden, siger Lars Klingenberg.

Af samme årsag vil det også samfundsmæssigt være en god investering at satse på madordninger i daginstitutionerne, mener FOLA-formanden.

- Kan vi knække fedmekurven, er der på sigt mange millioner at spare på sundhedsbudgetterne, siger han.

Gode madvaner smitter

Det er ingen hemmelighed, at dårlige kostvaner har social slagside, og især børn fra mindre ressourcestærke familier vil derfor profitere af madordninger i daginstitutionerne.

Men Lars Klingenberg mener, at alle børn kan have glæde af få nye, sunde smagsindtryk, og han ser også muligheder i det fællesskab, der opstår, når børnene ikke er overladt til hver deres madpakke.

- I en tid, hvor individet er i centrum, kan madordningerne være et glimrende pædagogisk redskab til at styrke følelsen af fællesskab i børneflokken. Stærke børn kan være med til at stimulere de mindre stærke børn og få de kræsne til at smage på maden, når de bliver præsenteret for noget nyt, siger han.

Lars Klingenbergs egen søn går i en institution, hvor der findes en madordning.  Han kom en dag hjem og spurgte: Far, skal vi ikke snart have bulgursalat ?

Det spørgsmål ser FOLA-formanden som et eksempel på, at børn, der i daginstitutionen bliver introduceret til en sund og varieret kost, også kan inspirere deres forældre til at gå nye veje.

- Børn i dag er meget forbrugerbevidste.  Det er ofte dem, der sætter dagsordenen i familien, og kan de bringe gode kostvaner med hjem fra institutionen, vil det give et ernæringsmæssigt løft, siger han.