Kommuner forærer opgaverne til private

6 ud af 10 kommuner siger, at de vil byde på egne opgaver i et kontrolbud. Men i realiteten er det kun få kommuner, der gør det. Kommunerne risikerer at forære opgaverne væk til private, mener FOA og 3Fs offentlige gruppe.

6 ud af 10 kommuner har skrevet i deres udbudspolitik, at de vil lave kontrolbud, når de udbyder opgaver – det vil sige selv byde på egne opgaver. Det viser en gennemgang af de kommunale udbudspolitikker, som FOA har lavet. Men i realiteten er det kun 30 kommuner, der har lavet kontrolbud i løbet af de sidste to år, viser en ny undersøgelse fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde. Til sammenligning indgås der i Danmark kontrakt om cirka 1200 EU-udbud af tjenesteydelser om året, hvoraf hovedparten kommer fra kommunerne.

”Kommunerne holder ikke hvad de lover. De risikerer derfor at forære opgaverne til private leverandører uden først at undersøge, om de selv er konkurrencedygtige, hvis de følger den standard, der er skitseret i udbudsmaterialet,” siger FOAs formand, Dennis Kristensen.

Erfaringen viser ellers, at kommunerne ofte er konkurrencedygtige, når de selv byder på opgaverne. Næsten halvdelen af kontrolbuddene vinder nemlig opgaverne i udbudsrunderne, viser rapporten fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

Kun på rengøringsområdet kniber det. Og det skyldes ifølge 3Fs offentlige gruppe, at private selskaber underbyder hinanden, når de byder på rengøringsopgaver.

”Kommunerne tillader, at de private selskaber underbyder hinanden, uden at de ser realistisk på kvaliteten af de tilbud, de får ind. I alt for mange tilfælde viser det sig så bagefter, at kommunerne alligevel ikke fik det, de havde drømt om med det resultat, at kontrakten bliver ophævet og opgaverne taget tilbage til det offentlige,” siger Ellen Lykkegård, formand for 3Fs offentlige gruppe.

Både FOA og 3F mener, at der bør være en fair konkurrence ved udlicitering og konkurrenceudsættelse. De opfordrer derfor regeringen til at forpligte kommunerne til at lave kontrolbud.

”Det er ikke godt nok med fine hensigtserklæringer i de kommunale udbudspolitikker. Kommunerne skal forpligtes på at følge dem,” siger Dennis Kristensen.

FOA og 3F vil nu kigge nærmere på, hvorfor der er så få kommuner, som lever op til deres egen politik for udbud og konkurrenceudsættelse.