Mønter stablet som en opadgående kurve
Ekstra penge skal langsomt rette op på skævvridning af lokallønnen i Esbjerg Kommune.
Foto: Colourbox

Sosu’er skal have mere i lokalløn

FOA-forlig med KL i forhandlinger skal sikre sosu-medarbejdere i Esbjerg mere i løn.

Esbjerg Kommune har i årevis udbetalt for lidt i lokalløn til social- og sundhedsmedarbejdere i Esbjerg Kommune.

FOA har forhandlet med kommunen for at sikre, at sosu-medarbejderne i fremtiden får en større del af de lokale lønkroner. I alt tre forhandlinger har fundet sted – den sidste endte mandag aften ved midnatstid med et forlig mellem FOA og KL.

Læs også: Medarbejdere snydt for over 11 millioner

Forliget betyder at de penge, der allerede findes på sosu-området, ikke fremover bliver fordelt til andre faggrupper. Derudover skal kommunen i 2013 og 2014 udbetale i alt 800.000 kroner ekstra til medarbejderne i sosu-sektoren. Ikke helt tilfredsstillende, mener formand for sosu-sektoren i FOA Esbjerg, Connie Geisler.

”Vi er ikke tilfredse med resultatet, men det var, hvad det kunne blive til. Det er vigtigt, at vi nu har påbegyndt en genoprettelse af den skævvridning af lønnen, der er sket,” siger hun til Fagbladet FOA.

Løntjek udløste forhandlinger
FOA-afdelingen gennemførte med hjælp fra FOAs ’rejsehold’ i januar en omfattende undersøgelse af cirka 1700 sosu-medarbejderes lønsedler. Undersøgelsen viste, at de ansatte hvert år er gået glip af adskillige millioner kroner i forhold til de midler, der er afsat ved de centrale forhandlingsborde.

Læs også: Må undvære 1000 kroner om måneden

Lokallønnen er indtil nu blevet forhandlet mellem lederne på de enkelte institutioner i kommunen og tillidsrepræsentanterne. Men i Esbjerg vil det ændre sig.

”Når der skal forhandles lokalløn til de ansatte igen, vil vi tage ud sammen med tillidsrepræsentanterne for at sikre, at pengene bliver brugt på de sosu-ansatte. Vi kommer til at følge udviklingen meget tæt, og hvis kommunen i 2015 igen ikke vil udbetale til sosu-gruppen, kører vi hele systemet igennem igen, ” siger Connie Geisler.

FOA-knofedt skal hjælpe afdelingerne
Det er første gang, FOA kører denne type forhandlinger med kommuner om lokalløn – men måske ikke sidste gang, mener FOA formand Dennis Kristensen.

”Den måde sagen er blevet kørt på, vil muligvis blive brugt fremover over for de kommuner, der ligesom Esbjerg har omfordelt den lokalløn, der er afsat til FOAs faggrupper,” siger han.

Det særlige rejsehold, der har hjulpet lokalafdelingen i forhandlingerne, kan komme ud på nye opgaver i fremtiden.

”Jeg kunne sagtens forestille mig, at vi vil afsætte noget fælles FOA-knofedt til at bistå lokalafdelingerne i forhandlingerne. Hvis ikke kommunerne udmønter pengene til de faggrupper, de er afsat til, må de se FOAs rejsehold på deres dørtrin for at gennemføre løntrin for samtlige medarbejdere,” siger han.