Cornavirus

Spørgsmål/svar om vaccination mod coronavirus

Her kan du finde svar på nogle af spørgsmålene i forbindelse vaccination.

Vaccination mod coronavirus er i fuld gang. For mange varsler vaccinen lysere tider. Ikke mindst for FOAs medlemsgrupper, der hver dag har coronavirus helt tæt på.

FOA hilser vaccinen velkommen og værdsætter, at sundheds- og plejepersonale bliver nogle af de første, der får den tilbudt. Samtidig skal vi sikre, at du kender dine rettigheder.

Særligt om vaccination

Kan jeg blive pålagt at blive vaccineret?

Der er tale om et tilbud. Det vil sige, at det er frivilligt og helt op til dig, om du vil tage imod tilbuddet om vaccine. Du kan ikke pålægges en vaccine.

Hvornår vil jeg få tilbuddet?

FOA forventer, at de første vacciner gives mellem jul og nytår. Derfor kan du muligvis få tilbud om vaccine med kort varsel. Har du ikke allerede taget stilling til, om du ønsker vaccine, bør du gøre det. Hvis du har behov for at tale med din egen læge om risiko i forhold til din helbredsmæssige situation, bør du selv tage initiativ til dette.

Jeg kan ikke beslutte mig for, hvorvidt jeg skal tage imod vaccinen. Hvad gør jeg?

Er du i tvivl om dit svar, så spørg din arbejdsgiver om mulighederne for at modtage vaccinen på et senere tidspunkt. Sundhedsmyndighederne forventer i øvrigt, at alle danskere (som vaccinen retter sig imod) får tilbud om vaccine i løbet af 2021.

Er der fortrolighed om mit svar?

Tilbud om vaccine gives til dig og vedrører kun dig. Dine kolleger har ingen ret til at se dit svar.

Hvor kommer det til at foregå?

Du tilbydes muligvis at modtage vaccinen på din arbejdsplads. Hvis du ønsker at modtage vaccinen på et vaccinationscenter, bør det være en mulighed.

Hvad med ansatte, der ikke arbejder på sundheds- og plejeområdet?

Alle borgere over 18 år vil modtage information om vaccine og vaccinationsprogram fra sundhedsmyndighederne. Vi opfordrer dig til at læse materialet grundigt.

Jeg har flere spørgsmål om vaccinen

Er du i tvivl om noget, eller mangler du information, så spørg – din arbejdsgiver, din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-afdeling.