Coronavirus

FOA hjælper - også når der er corona

FOA har siden slutningen af februar dagligt kæmpet for dine vilkår under coronakrisen. For de mange, der har stået i frontlinjen. For de hjemsendte. For dem, der særligt sårbare for smitte. For dem, der skulle genåbne under nye forholdsregler. Vi har besvaret tusindvis af spørgsmål. Vi har vundet sejre i en svær tid.

9 solide sejre

I starten af coronakrisen var der mangel på værnemidler. Blev man smittet med covid-19 på jobbet, så kunne det ikke anerkendes som arbejdsskade. Man skulle på arbejde, selv om man havde yderst sårbare familiemedlemmer.

Dette – og meget andet – er der nu lavet om på. Takket være FOAs pres og forhandlinger. Her er nogle af de resultater, som FOA har en væsentlig andel i.

Ekstra medlemsservice på afstand

Det er fuldt ud forståeligt, hvis du som medlem har undret dig over, hvilke rettigheder og regler, der egentlig gælder netop for din situation under coronakrisen. Derfor har FOAs formænd og faglige eksperter i månedsvis stillet sig til rådighed for at besvare spørgsmål om fx genåbning, værnemidler og risikogrupper. Det et sket på mange forskellige kanaler, som alle har været særdeles velbesøgte og populære.

Klare svar på de mest stillede spørgsmål

Mere end 200.000 medlemmer har fået god hjælp via et særligt spørgsmål-svar-univers her på foa.dk. Her findes svar på spørgsmål om kritiske funktioner, smittefare, hygiejne, genåbning, ferie, løn og meget andet. Svarene opdateres løbende i takt med genåbningsfaser, vejledninger og retningslinjer. Det har fx betydet, at medlemmer hele tiden har kunnet google sig frem til aktuelle svar døgnet rundt.

Corona-hotline til medlemmer

Fra 12. marts og til 8. juni – mens tvivlen var på sit højeste – kunne FOAs medlemmer kontakte FOA alle ugens syv dage på et hotline-telefonnummer. Og også weekender, helligdage og lukkedage. Formænd og faglige eksperter har taget imod over hundredvis af henvendelser og har håndteret, visiteret og behandlet et massivt antal sager. Medlemmerne blev ikke efterladt alene med deres sag på noget tidspunkt.

Hjælpen er tæt på dig

For at begrænse smitterisikoen har det i en periode ikke været muligt at møde personligt op i din lokale fagforening eller a-kasse. Men det betyder langt fra, at du må gå forgæves efter hjælp. Du kan altid kontakte din lokale fagforening telefonisk.

FOA hjælper corona-smittede

Social- og sundhedsassistent Tina Offenberg arbejdede på et plejecenter og blev smittet med corona. Som astmatiker røg hun på sygehuset med alvorlige vejrtrækningsproblemer. Hun er tilbage på jobbet igen og er i dag glad for, at FOA Roskilde hjalp med en anmeldelse af sygdommen som en arbejdsskade.

Tina Offenberg

FOA leverer aftaler - også i krisetider

FOA bærer med stolthed OK-mærket. Det viser, at vi er en overenskomstbærende fagforening. Vi laver aftaler – med arbejdsgiverne og med myndighederne. Og det er FOA – og ikke andre faglige foreninger eller billige konkurrenter – der aftaler løn, vilkår, retningslinjer og meget andet.

Under coronakrisen er der indgået en række såkaldte trepartsaftaler – altså aftaler mellem de tre parter, som er regeringen, arbejdsgiverne og lønmodtagerne. I tre af aftalerne har FOA spillet en afgørende rolle.

FOAs formand Mona Striib er også formand for Forhandlingsfællesskabet, som er de fagforeninger, der har medlemmer i kommunerne og regionerne. Og dermed har Mona Striib været en af chefforhandlerne i de nye aftaler, som du kan læse mere om herunder:

Ansvarlige aftaler under coronakrisen:

Fagbladet FOA fortæller din historie og giver dig sidste nyt om coronaens betydning for dit arbejdsliv: