FOAs kongres: Vi skal styrke det faglige fællesskab

536 delegerede har i dag deltaget ved FOAs ekstraordinære kongres. De delegerede var samlet fra hele landet for at drøfte fremtidens fagforening for landets social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassister, ambulancereddere, brandfolk, dagplejere, pædagogmedhjælpere, husassistenter, serviceassistenter samt de øvrige faggrupper blandt FOAs 168.000 medlemmer.

”Budskabet fra den ekstraordinære kongres i dag er klart. Vi skal ikke lave fagforening, som for 30 år siden. Verden forandrer sig, og en moderne og progressiv fagforening skal naturligvis følge med. Vi skal være en fagforening, hvor den enkeltes drømme og håb om et godt arbejdsliv løftes af et stærkt fagligt fællesskab. Et fællesskab, der mærkes på arbejdspladserne og sætter tydelige aftryk på medlemmernes løn og arbejdsvilkår via overenskomsterne,” siger FOAs forbundsformand, Mona Striib.

Kongressen vedtog, at 2024 bliver et fagligt udviklingsår. Den pålagde FOAs hovedbestyrelsen at udarbejde forslag til, hvordan FOAs nuværende fire sektorer samles i tre styrkede sektorer.

”Det er den helt rigtige vej at gå. FOAs faggrupper er meget forskellige. Både i antal, der svinger fra mange tusinder til under hundrede, men ikke mindst forskellige i forhold til faggruppens udfordringer. Derfor er det ikke nok med en gammeldags ’one size fits all’-model. Det løser ikke de problemer, FOAs medlemmer står med ude på arbejdspladserne,” siger Mona Striib.

FOA skal altid være den fagforening, der bedst understøtter medlemmernes indflydelse på arbejdspladserne og sikrer deres mulighed for at give ældre, børn, syge og svage den bedste omsorg og pleje.

”Vi skal sikre, at vores nye elever i ældreplejen får en god start på arbejdslivet. Flere kollegaer til de ensomme nattevagter. Vi skal kræve anerkendelse af fx de pædagogiske assistenter i dagtilbuddene. Vi vil skabe resultater for husassistenterne, for brandmanden og for ambulanceredderens arbejdsmiljø. For dagplejerne, pædagogmedhjælperen og alle de øvrige FOA-medlemmer, der hver dag løfter velfærden for børn, ældre, syge og udsatte,” siger Mona Striib.

Den ekstraordinære kongres vedtog, at man i den kommende tid skal arbejde mere med at finde fællesskabsløsninger, der fx sikrer højere tilgængelig og bedre services for medlemmerne. Derudover vedtog kongressen, at der etableres en ny lederforening.

”FOA organiserer allerede 2.000 ledere af offentlig velfærd, og jeg ser det som et naturligt næste skridt, at etablere en egentlig lederforening, som blandt andet skal have fokus på de særlige situationer velfærdsledere står i,” siger Mona Striib.

”Jeg er også tilfreds med, at kongressen har vedtaget, at der ikke længere skal vælges forbundssektornæstformænd. Det hviler på to årsager. Den ene er det økonomiske aspekt, men vigtigst er, at vi sender et klart signal om, at flere opgaver, der i dag løses i sektorerne, skal ind på det fælles bord. Det ser jeg som en klar styrkelse af nogle af de faggrupper, der er allermest udsat,” siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning