Ledige bør mødes med udvikling og tillid frem for unyttige nyttejobs

Hvis vi skal videre med at hjælpe ikke-vestlige indvandrere i arbejde, er nyttejobs, arbejdspligt og mere bureaukrati ikke vejen. Vi har brug for fokus på uddannelse og kompetencer, mener FOA.

Regeringen har sammen med dele af oppositionen aftalt at indføre en ny arbejdspligt på 37 timer for borgere i kontanthjælpssystemet med integrationsbehov.

Arbejdspligten skal især gennemføres i såkaldte nyttejobs i kommunerne. Aftalen fremhæver blandt andet rengøringsjobs som en del af nytteindsatsen.

”Det er en forkert løsning på et vigtigt problem,” siger Helena Mikkelsen, forbundssekretær i FOA.

”Aftalepartierne fremhæver arbejdspligten som en vej ind i fællesskabet, men alt hvad vi ved, fortæller os, at de store barrierer for mange arbejdsløse indvandrere er mangel på faglige kvalifikationer og sproglige kompetencer. Det er svært at se, hvordan det at gøre offentlige toiletter rene eller samle affald ind på stranden løfter den opgave.”

FOA er også kritisk over for, at aftalen ophæver det såkaldte rimelighedskrav, der betyder, at der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af borgere i nyttejobs og andre ansatte.

”Hvis det handler om, at man mangler arbejdskraft, så synes vi, at man skal gå efter at ansætte folk direkte og til en overenskomstmæssig løn,” siger Helena Mikkelsen.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har netop aftalt at forlænge den såkaldte IGU-ordning (integrationsgrunduddannelsen) i yderligere fire år. Den nye aftale betyder blandt andet, at der lægges mere vægt på danskundervisning og sikrer en bedre evaluering af ordningen.

”Det er svært at se logikken i, at man med den ene hånd indgår en aftale, der styrker danskundervisningen og netop ikke kun retter sig mod beskæftigelsen, og så mindre en måned efter med den anden hånd laver en ny aftale, der peger i den modsatte retning.  Vi taler om en målgruppe, som har mange og forskellige udfordringer. Derfor har de også brug for en mere individuel indsats,” mener Helena Mikkelsen.

Hun mener, at regeringen og aftalepartierne burde udnytte den høje beskæftigelse og den gode økonomi til at vægte positive incitamenter frem for en ny bureaukratisk ordning.

”Regeringen lægger op til et nyt lag af regler og bureaukrati på beskæftigelsesområdet. Jeg kan ikke se, hvordan det hænger sammen med, at man samtidig vil spare tre milliarder kroner på jobcentrene og lover at sætte kommunerne fri for statslige regler,” siger Helena Mikkelsen.

Aftalen er et delelement i en større samlet kontanthjælpsaftale. FOA finder det positivt, at den overordnede aftale betyder en forenkling af et efterhånden uigennemskueligt system. Det er et fremskridt for mange udsatte borgere.

Forbundssekretær Helena Mikkelsen, telefon: 31 35 17 04

Hent billede i høj opløsning