FOA: Pensionsforlig er en god begyndelse

FOAs formand tager godt imod forslag til forbedret seniorførtidspension, men understreger, at der stadig er et stykke vej, før vi har en tilfredsstillende løsning på nedslidningen.

"Det er en forbedret seniorførtidspensionsordning, som vil hjælpe mange flere mennesker. Det vil vi gerne rose forligsparterne for. De har lyttet til FOA og resten af fagbevægelsen. Det er en god begyndelse til løsning for de mange nedslidte danskere, som blev ladt i stikken, da efterlønnen blev smadret," siger Mona Striib, formand for FOA.

Da et politisk flertal med Venstre, Konservative, de Radikale og Dansk Folkeparti i 2011 vedtog efterlønsreformen, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen, at "vi ønsker jo altså at lave en ordning, der gør, at folk, hvis de er slidt ned, kan komme på seniorførtidspension."

Ifølge Mona Striib bringer den nye justering af seniorførtidspensionen Lars Løkke tættere på at opfylde sit snart 10 år gamle løfte.

"Der er en række konkrete forbedringer i forslaget, som vi gerne vil kvittere for. Det er at perioden, hvor man kan søge, er udvidet fra fem til seks år, at arbejdsevnen hæves til 15 timer og der kommer en bedre adgang til fastholdelsesflexjob. Det er alt sammen gode ting. Vi har dog stadig til gode at få at vide, hvem der skal visitere til den forbedrede seniorførtidspension. Det er en stor mangel" siger Mona Striib.

Sporene skræmmer

Seniorførtidspensionen kom som et svar på den forringede efterløn. Den skulle hjælpe de danskere som var for slidte til at arbejde, for raske til førtidspension og for unge til folkepension. Men pensionen kom ikke til at virke efter planen. Fra 2014 til 2019 har kun 1.500-1600 personer fået tilkendt seniorførtidspension. Det svarer til en femtedel af det forventede antal.

"Erfaringerne viser desværre, at pæne ord og gode hensigter ikke er nok. Vi vil holde et skarpt øje med, hvordan den nye ordning faktisk bliver ført ud i livet. Det vil jeg gerne love her med det samme," siger FOAs formand.

Bluffnummer

Forligspartierne vil også nedsætte en kommission, der skal kigge på tilbagetrækningsalderen generelt. Mona Striib frygter, det er et forsøg på at sende debatten om en differentieret folkepension i en syltekrukke.

"Vi har ikke tid til at vente på en løsning, som måske måske ikke træder i kraft i 2040, som Lars Løkke lancerede i søndags. Dem over 50 år er slet ikke omfattet, og dem under kommer til at opleve, at de mister op i nærheden af 3000 kroner om måneden i hele resten af pensionistlivet. Den del af forliget er det altså svært at kalde andet end et bluffnummer. Vi mener stadig, at politikerne i stedet bør opsige velfærdsforliget fra 2006", mener Mona Striib

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning