Regeringen løser ikke alvorlig mangel på medarbejdere i ældreplejen

Regeringens stort opslåede kortlægning af rekrutteringsudfordringer er en tynd kop te, mener formand for social- og sundhedssektoren i FOA Torben Hollmann og efterlyser konkrete initiativer.

Der er meget lidt nyt og endnu færre konkrete initiativer i regeringens kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale, som udkom i al stilhed fredag eftermiddag.

Da regeringen, tilbage i juni, skød gang i det ’omfattende kortlægningsarbejde’ som skulle undersøge kommuner og regioners udfordringer med at rekruttere medarbejdere til sundheds- og ældreområdet, skete det ellers med store armbevægelser og et pressemøde med fire ministre, som var fast besluttede på at finde ud af, hvordan flere i fremtiden vil søge ind i social- og sundhedsfaget.

Det er ikke sket med den aktuelle kortlægning, mener sektorformand i FOA Torben Hollmann.

”Det er meget sigende, at man ikke fra regeringens side har gjort noget ud af at få omtale på den kortlægning, som blev slået så stort op for et halvt år siden. Manglende medarbejdere på landets sygehuse, plejehjem og ældrepleje er ikke bare en udfordring ude i fremtiden – vi står midt i et alvorligt problem med at tiltrække folk til området i dag. Kortlægningen bidrager ikke med meget, som vi ikke i årevis fra FOAs side har gjort politikerne opmærksomme på.”

”Vi har behov for konkrete løsninger – ikke yderligere dokumentation for, at der eksisterer et problem. Derfor er det meget skuffende, at hverken finansloven eller kortlægningen stiller løsninger frem, som kan sikre, at der er nok medarbejdere i ældreplejen og i sundhedsvæsenet,” siger Torben Hollmann.

Finanslovsaftalen for 2019 præsenterede initiativer for i alt 150 millioner kroner over fire år, som skulle imødekomme det voksende problem med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til social- og sundhedsområdet.

”Der er nogle vigtige og rigtige initiativer med i aftalen, men når man ser på, hvor mange penge der følger med ud i kommunerne og på skolerne, er det alt, alt for lidt og ikke i nærheden af at gøre det, som man satte sig for; at sikre nok medarbejdere til det stigende antal ældre i landet.”

”150 millioner til indsatsen lyder flot, men man skal huske på, at det er over fire år – og fordelt på 98 kommuner, er det begrænset, hvor meget plads det giver kommunerne til at kunne levere en reel indsats for at få flere ind i faget,” siger Torben Hollmann.

Praktikaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner og FOA er endnu ikke på plads. I finanslovsaftalen skriver regeringen og Dansk Folkeparti, at det er afgørende, at der indgås ’en ambitiøs aftale om dimensionering og praktikpladser på social- og sundhedsuddannelserne med et substantielt løft af antallet af praktikpladser, og at det derfor også er vigtigt, at aftalen indgås hurtigst muligt, og at aftalens varighed bliver flerårig.’

”Jeg håber ikke, at ambitionerne for praktikaftalen er blevet mindre på grund af de alt for få penge, der følger med finanslovsaftalen,” siger Torben Hollmann.

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning