Underskriftindsamling for at bevare bededag slår rekord

Kampen for at bevare store bededag går op i gear: Underskriftindsamlingen slår alle rekorder, og fagbevægelsen inviterer til bred og tværpolitisk demonstration

Antallet af underskrifter for at bevare store bededag rundede 302.000 torsdag klokken 15.00, det svarer til mere end hver 20. dansker, og dermed er der slået eftertrykkelig danmarksrekord. Den hidtidige rekord var på 217.000 underskrifter.

"Det er helt overvældende at opleve den opbakning, som alle underskrifterne er et udtryk for. Tak for det. Men det er slet ikke slut, jeg håber, at der er mange, mange flere, som vil skrive under i dagene fremover," siger Mona Striib, forbundsformand for FOA.

Man kan sætte sin underskrift i kampen for at bevare store bededag på bevarstorebededag.dk

Underskriftindsamlingen gik i luften tirsdag formiddag, og dermed blev rekorden altså slået på lidt over to døgn. På den første dag var den så populær, at den endda tiltrak sig opmærksomhed fra hackere, der oversvømmede siden for at ødelægge underskriftindsamlingen, hvilket nødvendiggjorde at sætte optællingen på pause. Underskriftindsamlingen har dog aldrig været nede.

Demonstration for store bededag
I forlængelse af underskriftsindsamlingen og de andre initiativer for at bevare store bededag har FOA og resten af fagbevægelsen i FH besluttet at invitere til en bred og tværpolitisk demonstration. Den bliver afholdt den 5. februar fra 14-16 på Christiansborgs Slotsplads.

"De skal ikke have lov til at stjæle vores fridag og blande sig i vores arbejdstid og aftaler. De skal ikke angribe den danske model. Derfor indkalder vi også til en fælles demonstration," fortæller Mona Striib.

Formålet med demonstrationen er også at samle de mange forskellige grupper og organisationer på tværs af mange skel, som i den seneste tid har protesteret mod planerne om at fjerne store bededag.

Læs mere om demonstrationen og vis, at du deltager i den oprettede begivenhed på Facebook.

Du kan følge med i FOAs indsats på denne side.