Den 1. maj er digital. Igen.

Den 1. maj har siden 1889 været arbejdernes internationale kampdag. En dag, der verden over markeres med taler, aktioner, solidaritet og ikke mindst festligt samvær. Eller sådan har det altid været. Men ikke denne gang. På andet år kan vi ikke samles til fysiske arrangementer i anledningen af 1. maj.

I fravær af en egentlig tale på dagen har FOAs forbundsformand lavet en lille film med en lille skål til medlemmerne, hvor hun også kommer ind på OK21 som netop er overstået.

”I FOA har vi lige overstået en OK-fornyelse med en urafstemning, hvor stemmeprocenten endte på 55,5 procent. Det er set i FOAs historie faktisk en pæn deltagelse. Vi fik et overvældende ja til resultatet, men også flere nej-stemmer end vi plejer. Det er helt sikkert, at den kamp vi skal tage fat i nu, kommer til at handle om løndannelse i den offentlige sektor,” lover Mona Striib

Hun understreger, at 1. maj ikke kun er kroner og ører. Det handler også om vores fælles drømme, og hvordan vi gerne ser fremtiden skruet sammen.

”1. maj er mere og andet end bare lønkamp. Det handler også om hele samfundsmodellen – hvad vi gerne vil i dette samfund og nogle af de kampe vi skal tage med hinanden nu, det er dem, der skal give resultater for vores børn og oldebørn, og ikke kun det der giver resultater her og nu.”