Vold og trusler på jobbet er alarmerende højt for velfærdsansatte

Omkring hvert tredje af FOAs medlemmer er offer for vold eller bliver udsat for trusler om vold på deres arbejde. Det viser en ny undersøgelse. Forbundssekretær kalder tallene alarmende og et stort problem for rekrutteringen.

Det gode arbejdsmiljø er kraftigt truet: De ansatte i velfærdsfagene bliver chikaneret, truet på livet og udsat for kvælningsforsøg. Medarbejderne svigtes og det udfordrer fag, hvor det i forvejen er svært at skaffe personale nok.

En ny arbejdsmiljøundersøgelse på tværs af FOAs faggrupper med over 4.000 respondenter viser, at 35 procent af de ansatte inden for det seneste år, har oplevet trusler om vold. For danskerne generelt er tallet kun 6 procent. I forhold til den fysiske vold angiver 30 procent, at de har været udsat for fysisk vold inden for det seneste år og det er et tal, der kun er 4 procent for danskerne generelt.

”De her tal er dybt alarmerende. Der er simpelthen alt for mange, der går på arbejde med risikoen for at blive udsat for vold og trusler om vold, og det er ikke godt nok. Jeg vil næsten gå så langt at kalde det for en katastrofe, og jeg kan være bange for, at mørketallet er endnu højere, fordi mange medarbejdere desværre kommer til at acceptere, at vold og trusler er en del af jobbet. Men vi må aldrig acceptere vold,” siger Maria Klingsholm, forbundssekretær i FOA.

Dykker man ned i undersøgelsen, viser resultaterne, at udviklingen er gået i stå, og at indsatser for mindre vold på jobbet altså ikke lader til at føre til færre voldsepisoder og trusler. De seneste fem år er både den fysiske og psykiske vold i hvert fald stagneret og fastlåst på et højt niveau. Særligt slemt, står det til i Social- og Sundhedssektoren, hvor 47 procent af medarbejderne angiver, at de har været udsat for trusler om vold, mens 38 procent har været udsat for fysisk vold. De mest udsatte arbejdssteder er psykiatrien, plejecentre og special- og handicapområdet.

”Undersøgelsen understreger, at der er brug for et nyt og bedre strukturelt fokus på både psykisk og fysisk vold. Der skal kigges på hele paletten igen. Tallene pointerer, at der er behov for at gøre noget anderledes, hvis vi vil nedbringe volden mod medarbejderne. Nogle af de nødvendige greb, kender vi allerede, men der er brug for en ny opmærksomhed. Det er vigtigt, at lederne har den rette uddannelse og er nærværende, vi ved, at god introduktion af nye medarbejdere er helt afgørende og desuden skal vi sikre, at den tilstrækkelige viden og uddannelse er tilgængelig for medarbejderne,” siger Maria Klingsholm.

Ud over, at vi svigter dem, der bliver udsat for vold, er vi også nødt til at tage opgaven med at nedbringe volden alvorligt, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at kunne rekruttere til velfærdsfagene, understreger Maria Klingsholm.

”Det gode forebyggende arbejde omkring arbejdsmiljø udfordres af høj udskiftning i personalet og flere ufaglærte. Og det bliver let en ond cirkel, for vi kan heller ikke trække nye kræfter til et fag, hvis oplevelsen er, at man er i risiko for at blive udsat for vold. Derfor skal vi have vendt udviklingen og nedbragt volden. Og det haster,” siger Maria Klingsholm, forbundssekretær i FOA.

Forbundssekretær Maria Klingsholm, telefon: 31 79 19 78

Hent billede