FOA: Tiltrængt opgør med deltidskultur i kommunerne

KL vil ændre traditionen med fortrinsvis at ansætte på deltid. Det er nødvendigt, godt og på høje tid, siger FOAs formand.

I dag arbejder 40 procent af de kommunalt ansatte på deltid. Og opgør man tallene på de enkelte faggrupper er omkring 80 procent af de social- og sundhedsansatte på deltid.

Den tradition vil KL nu gøre op med, det fortæller Michael Ziegler, formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg, i forbindelse med en to-dages konference om den kommunale økonomi.

KL har i samarbejde med Forhandlingsfælleskabet, der repræsenterer 51 faglige organisationer, besluttet at lave et fælles projekt, hvor man sammen vil arbejde på at få flere medarbejdere op i tid.

Det er et positivt skridt, og godt for den fælles velfærd i fremtiden, mener FOAs formand Mona Striib, som også er formand for Forhandlingsfællesskabet.

En landsdækkende opgørelse over jobopslag for social- og sundhedsansatte viser, at i 2019 var 66 procent af alle jobopslag på deltid.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi længe har presset på for at give vores medlemmer mulighed for at komme på fuldtid, hvis de ønsker det, men det er jo svært, når langt de fleste stillinger slås op som deltidsstillinger. Derfor er vi glade for, at KL nu vil rykke sig på det område,” siger Mona Striib.

”En ændring i kommunernes ansættelsespolitik er også nødvendig, hvis vi skal kunne levere den velfærd, danskerne forventer. Og så er det altså også mere end rimeligt, at man kan få en ansættelse, man kan leve af.”

Hun understreger, at en indsats for at få flere ansatte på fuld tid, skal gå hånd i hånd med fokus på arbejdsmiljøet.

Nødvendigt, godt og på høje tid
” Det er nødvendigt, godt og på høje tid, at ændre kommunernes ansættelseskultur. I de næste år vil antallet af børn og plejetrængende ældre vokse markant. Hvis vi ikke forholder os til det nu, vil vi komme til at mangle mange varme hænder i fremtiden. At så mange jobs slås op på deltid understreger, at kommunerne har rigeligt plads til forbedring på området” siger Mona Striib.

Regionerne har for nylig besluttet at give plejepersonalet ret til fuldtid. Og i Sverige er arbejdsmarkedets parter blevet enige om, at alle ansatte på velfærdsområdet har ret til at gå på fuldtid.

”Så langt har KL desværre ikke været villig til at gå, men vi er glade for, at vi sammen har været i stand til tage det første vigtige skridt,” siger Mona Striib.

Kilde AMOS.
Bag tallene er jobopslag i både regioner, kommuner og private virksomheder for social- og sundhedshjælpere og -assistenter. Langt de fleste jobs er slået op af kommuner.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning