FOA: Børnehaver gemmer rengøringsfolk væk om natten. Kom frit frem med dem i stedet

Børn kan lære en masse af, at rengøringspersonalet er synligt til stede i daginstitutionerne. Og det kan sagtens lade sig gøre at skabe plads til både leg, pædagogik og gulvvask, skriver Pia Heidi Nielsen og Kim Henriksen fra FOA.

Vuggestuebørn, der kravler rundt på våde gulve og trækker skidt efter sig. Ukendte voksne, som gør børnene utrygge, og øget risiko for spredning af smitsomme sygdomme.

Puha. Det lyder ikke rart. Men sådan har forældres og pædagogers kritik lydt i årets første uger hos TV 2 Fyn, fordi daginstitutioner i Odense Kommune bliver gjort rent, mens børnene opholder sig i vuggestuer og børnehaver.

Oplevelsen af den såkaldte "synlige rengøring" er et lokalt problem. For princippet fungerer fortrinligt i alskens institutioner og skoler landet over. Det er erfaringen her i FOA, som repræsenterer både rengøringspersonale og samtlige pædagogiske grupper. Derfor falder den harske kritik af den synlige rengøring os også for brystet.

Hvis nogen oplever, at rengøringen er "i vejen" for deres daglige arbejde, er det et spørgsmål om planlægning. Det kan lade sig gøre andre institutioner at tage forskellige rum på tidspunkter, der ikke forstyrrer det pædagogiske personales behov for plads til aktiviteter med børnene.

Det samme gælder i forhold til forældrenes frygt for, at børnene kan komme i nærheden af farlige kemikalier. Planlægning er løsningen. Rengøringsmedarbejderen behøver for eksempel ikke have en rengøringsvogn med alle rengøringsartikler med rundt på stuerne.

Børn skal møde rengøringspersonalet
Til gengæld har børnene en masse at lære ved at møde rengøringspersonalet.

Ud over at det vil aflive en eventuel utryghed hos børnene, hvis den, der gør rent, er et kendt ansigt med daglig gang på stuerne, er hygiejne en helt naturlig del af det, der foregår i en børneinstitution: Håndvask, tøjvask, og rengøring.

Børnene har ubetinget godt af at stifte bekendtskab med vigtigheden af, at man gør rent. Derfor kan det fint indgå som en del af det pædagogiske arbejde, at der eksempelvis skal ryddes op, så rengøringen kan komme til.

At rengøringspersonalet også den anden vej rundt oplever dagligdagen i institutionen giver også den fordel, at de kan observere, hvor børnene særligt tit sætter deres fingre. Det gør det muligt for dem at gøre særskilt rent på netop de såkaldte risikopunkter eller kontaktpunkter, ligesom de kan se, om der har været aktiviteter, som gør, at der er behov for ekstra rengøring i et rum eller af bestemt legetøj.

Det der mangler i diskussionen her er respekt. Dels for betydningen af hygiejnisk rengøring. Men også for rengøringspersonalet. De fortjener at blive set og inddraget som en fuldgyldig del af arbejdsfællesskabet i institutionen. Af medarbejdergruppen. De skal ikke bare "gemmes væk" om natten.

Når al erfaring siger, at det godt kan lade sig gøre at indrette arbejdsgangene, så alle kan være der, kan vi derfor ikke se, hvorfor rengøringspersonalet ikke skulle kunne få mulighed for at arbejde på helt almindelige vilkår. I almindelig arbejdstid. Som alle andre. Blandt børnene og deres pædagogiske kolleger.

Bragt i Altinget, den 29. januar 2024