PenSam-pension - sådan er du sikret

Som medlem af FOA har du i PenSam en opsparing til alderspension og mulighed for at få hjælp eller udbetaling, hvis du bliver syg eller mister livet.
Hvis du er ansat på en FOA-overenskomst, indbetaler din arbejdsgiver et beløb til din pension hver måned. De fleste FOA-medlemmer har deres pensionsordning i PenSam. Pensionsordningen sikrer dig og din familie gennem hele livet, og den omfatter også en sundhedsordning, hvor du kan få rådgivning ved sygdom og betalt for behandlinger.

Sådan er du dækket af din pension

Når du går på pension, kan du få penge udbetalt fra PenSam, så længe du lever, som supplement til din folkepension og ATP. Du kan få udbetalt pensionen fra PenSam nogle år før, du kan gå på folkepension – for eksempel samtidig med efterløn. Du kan også få delpension, hvis du går ned i arbejdstid.

Din pensionsordning er mere end en opsparing til din alderdom

Fra sundhedsordningen i din pension kan du få rådgivning ved sygdom og betalt for forskellige behandlinger.

Benyt dig af sundhedsordningen

Du er også forsikret undervejs i dit arbejdsliv ved:

Ændringer i dit liv - hvornår bør du tjekke din pension?

Det er en god idé nu og da at tjekke, om din pensionsordning stadig passer til dit behov. Det gælder særligt, hvis:

Har du spørgsmål eller brug for rådgivning om din pension?

På PenSams hjemmeside kan du få mere hjælp og rådgivning.

iStock

Baggrundsviden