I PMF Fyn siger vi: STOP HELLIDAGSTYVERIET FRA SYGEDAGPENGEMODTAGERNE!

Tømmermænd

Sygedagpengelovens § 53 a: En person har ikke ret til sygedagpenge på søgne-helligdage.
Højeste sygedagpengesats i 2014 er på 815 kr. pr. dag, og med 9 søgnehelligdage i år kan det løbe op i ca. 7.300 kr. i mistede sygedagpenge fra kommunen over et helt år.

Året afkortet med 9 dage – travlhed om ny kalender!

I PMF Fyn ligger de ansatte for tiden vandrette i luften forud for udsendelsen af det kommende års kalender. ”Kalenderne til de af vores medlemmer, der på grund af længevarende sygdom er henvist til forsørgelse på sygedagpenge, er jo ikke retvisende!” udtaler formand Frank Lundgren, mens han sammen med kollegerne har travlt med at rive siderne med Nytårsdag, Stor Bededag, Kristi Himmelfartsdag og de andre skæve helligdage ud af en stor stak kalendere for 2015.

”PMF Fyn udsender hvert år en kalender til alle medlemmer, men siden den 1. juli 2012, hvor de, der er på sygedagpenge, åbenbart tildeles op til 9 dage færre i året end alle andre, har vores sygemeldte medlemmer reelt ikke kunnet bruge den til meget,” fortsætter Frank Lundgren.

Problemet er ikke nyt, men opstået i forlængelse af forringelserne i Sygedagpengeloven, som trådte i kraft i sommeren 2012. Fra det tidspunkt består året for vores sygemeldte kolleger og medborgere kun af 356 dage og ikke 365 som for alle andre. Sådan opgøres året i Sygedagpengeloven nemlig, når det handler om, hvilke dage der udbetales sygedagpenge for. Ved beregning af sygedagpenge forbigås alle søgnehelligdage – altså de ”skæve” helligdage, som falder på hverdage, og sygemeldte ydes ikke forsørgelse for disse op til 9 dage årligt.

I PMF Fyn siger vi: STOP HELLIDAGSTYVERIET FRA SYGEDAGPENGEMODTAGERNE!