Ulla Gram ny formand for Faglig Fællesskab

Fagligt Fællesskab i Silkeborg, som er en paraplyorganisation for LO og FTF organisationer med ansatte ved Silkeborg Kommune, har på sit repræsentantskabsmøde den 17. september 2015 valgt Ulla Gram som ny formand.

Ulla Gram, formand for FOA Silkeborg-Skanderborg, blev enstemmigt valgt. Hun afløser sin daglige næstformand, Per Brobæk, der havde valgt at trække sig efter fire år på posten.

Fagligt Fælleskab blev dannet i 2011 og forhandlingsfællesskabet har i den grad bevist sin berettigelse. Fagligt Fællesskab har indgået en række rammeaftaler med Silkeborg Kommune som arbejdsgiver og som social myndighed og har været med til at præge debatten, blandt andet når budgetterne lægges i Silkeborg Kommune.

Således ar fagligt Fællesskab hvert år arrangør af en årlig budgethøring med kommunens politikere, hvor mange af de politiske knaster bliver vendt og kommenteret.

Kommunens trængte økonomi og en dårlig KL-aftale bliver en af de største udfordringer, som møder den nye formand. Og Ulla Gram understreger, at hverken privatisering eller konkurrenceudsættelse er svaret på alle kommunes økonomiske problemer.

Skiftende regeringer mangler erkendelse af at kommunerne har brug for flere ressourcer for at kunne fastholde en tidssvarende velfærd, og kommunen skal arbejde med større tillid til at medarbejderne selv kan løfte opgaverne. Netop her har Ulla Gram været initiativtager til en aftale mellem Silkeborg Kommune og seks fagforeninger under Fagligt Fællesskab.

Endelig skal kommunens seniorpolitik kigges efter i sømmene. Der er desværre medarbejdere, der ikke må bruge ordningen for arbejdspladsen er økonomisk trængt, mens andre bare får lov, og denne forskelsbehandling ønsker Ulla Gram fjernet.

Fagligt Fælleskab valgte også en ny næstformand, nemlig Niels-Jørgen Jensen, næstformand i Danmarks Lærerforening i Silkeborg, og han erstatter sin afdelingsformand, Johnny Specht, som har været en af to næstformænd siden dannelsen af Fagligt Fællesskab.