Hvor meget stiger du i løn med de nye OK24 aftaler?

Kære alle,

Overenskomstforhandlinger på det offentlige område for ansatte på en kommunal eller en regional overenskomst er overstået. Nu venter vi på, at medlemmerne stemmer JA eller Nej til de resultater, der er kommet ud af forhandlingerne.

I vil i løbet af en uges tid få en besked om, at urafstemningen er gået i gang. I skal derfor - inden fristen - tage stilling til om I vil stemme ja eller nej til resultaterne.

Jeg har selv siddet med ved forhandlingerne på vores område i KLS. Og det har været en virkelig svær forhandling denne gang, da der også var midlerne fra 3 parts forhandlingerne, der skulle tages stilling til. Arbejdsgiverne havde meget faste meninger og holdninger til, hvad de mente der skulle og kunne forhandles om.

Jeg er meget tilfreds og glad for de resultater, som det er lykkedes at få forhandlet på plads - under de vilkår og rammer der har været til forhandlingerne. MEN jeg kunne da også godt have ønsket mig langt flere midler at forhandle om. Men det ikke jul, og jeg får desværre ikke altid mine ønsker igennem.

Jeg vil dog stadig mene, at vi har fået det bedste resultat ved en overenskomstforhandling på jeres område i over 35 år. Og jeg ikke tror på, at vi kunne få et bedre resultat indenfor den ramme, som vi havde at arbejde med. Resultatet er landet på 8,8% - alle vil dog - hvis der er et flertal af jer medlemmer der stemmer JA til de resultaler der er aftalt - opleve en lønfremgang der er meget større, og som hurtigere slår igennem i forhold til tidligere overenskomstresultater. Derudover er det også lykkedes at få et nyt, bedre og længere aftalt lønforløb for vores rengøringstekniker samt erhvervsuddannet serviceassistenter denne gang. Og så må vi håbe på, at det også kan lykkedes til næste overenskomst, der kun ligger 2 år ud i fremtiden - at få et længere lønforløb på de andre overenskomster, som vi dækker her i KLS.

I KLS' bestyrelse er vi desværre ikke enige i, om vi kan anbefale jer at stemme for eller imod resultaterne, vi er meget delt på det punkt.

Jeg og to andre fra bestyrelsen vil stemme Ja til urafstemningen og resultaterne og anbefale jer andre at gøre det samme. To andre fra bestyrelsen vil stemme imod, og de sidste tre har endnu ikke har taget endelig stilling til, om de vil stemme for eller imod.

Som formand for KLS vil jeg dog også helt klart stemme JA, og jeg håber på, at rigtig mange af jer vil følge den anbefaling. MEN det vigtigste er, at I tager stilling og sætter jeres kryds, når urafstemningen kommer ud til jer.

STEM STEM STEM og brug jeres ret som medlemmer! Det er kun medlemmerne, der kan tage stilling og stemme JA eller NEJ til resultaterne.

Jeg har lavet nedenstående beregninger som eksempler på, hvordan de kommende resultater under OK 24-26 vil påvirke lønnen for jer - ansat på en overenskomst under en kommune eller i regionen.

Beregning af OK24 stigninger i KL - for perioden 01.04.24 - 31.03.26

Beregning af OK24 stigninger i Regionen - for perioden 01.04.24 - 31.03.26

Beregning af OK24 stigninger i KL - ud fra reelle lønsedler

Beregning af OK24 stigninger i Regionen - ud fra reelle lønsedler

Udgangspunkter er ud fra det der er centralt aftalt på de centralt aftalte løntrin og ud fra en fuldtidsansat på 37 timer og under vores område 4.

Der er mulighed for at deltage i FOA webinarer 18. samt 19. marts. Find links HER.

Vi har også planlagt et online fyraftensmøde 8. april  for alle medlemmer, hvor jeg vil gennemgå resultaterne fra OK 24, hvis den bliver stemt igennem med et flertal af Ja stemmer. Find arrangementet HER.

Brug din stemme og lad os vide om du kan stemme JA eller NEJ til resultaterne.

Mimi Bargejani