Erhvervssygdomme og anmeldelsespligt!

Hvad er erhvervssygdomme og hvem har anmeldelsespligten? En genopfriskning fra KLS’ arbejdsskadekonsulent

Kære medlemmer

FOA/KLS bistår som bekendt sine medlemmer med deres arbejdsskadessager, når sagerne behandles ved arbejdsskademyndighederne, og hvis det vurderes, at der skal føres eventuelle yderligere retslige skridt i sagerne, forfølger KLS også dem i samarbejde med Forbundshuset. Der er som bekendt to former for arbejdsskader, nemlig arbejdsulykker og erhvervssygdomme.

Denne artikel er ment som en kort ’genopfriskning’ af hvad erhvervssygdomme er for en størrelse, hvornår- og hvem der har anmeldelsespligten, og hvad I som medlemmer- og medarbejdere, kan/skal være særlig OBS på.

Hvad er en erhvervssygdom?

En erhvervssygdom er som navnet indikerer en sygdom, som I har pådraget jer igennem jeres arbejde over en periode på mere end fem dage. Det er altså en sygdom, som skyldtes jeres arbejde, eller de forhold, som arbejdet er foregået under, og der skal være en sammenhæng mellem generne I oplever og jeres arbejde- eller forholdende, som arbejdet er udført under.

Hvad er de typiske erhvervssygdomme som FOA/KLS’ medlemmer har?

De erhvervssygdomme, som vi typisk ser i FOA/KLS er oftest sygdomme i hænder, arme, skulder- og nakke. Det kan for eksempel være håndeksem, karpaltunnelsyndrom, tennisalbue og senelidelser i skuldrene. Oftest vil erhvervssygdommen var pådraget ved, at vores medlemmer har udført en bestemt bevægelse igennem en årrække i meget lang tid. Det kunne f.eks., være, at vores medlemmer har udført mange timers gulvvask i form af moppesystem, og at bevægelserne har været udført i tilstrækkelig mange år- samt har været kraftfulde- og belastende for skulderen, og uden, at vores medlemmer har haft andre varierende arbejdsfunktioner. Det kan ligeledes være håndeksem, som følge af, at vores medlemmer over længere tid har brugt arbejdshandsker- eller været i kontakt med andre stærke rengøringsmidler, og som følge heraf, har udviklet en eksem lidelse.

Hvem skal I gøre, hvis I har mistanke om, at I har pådraget jer en erhvervssygdom, og hvem har anmeldelsespligten?

Læger og tandlæger har pligt til at anmelde mulige erhvervssygdomme til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), såfremt de mistænker, at I har pådraget jer en mulig erhvervssygdom.

Såfremt I mistænker at have pådraget jer en erhvervssygdom, skal I derfor bestille en konsultation ved lægen, og gerne hurtigst muligt.

Husk dog, at der kan være stor forskel på, om din læge anmelder en mulig erhvervssygdom, til at arbejdsskademyndighederne anerkender lidelsen som en erhvervssygdom. Det er vigtigt, at I bestiller tid ved lægen, lige så snart at I har mistanke om, at jeres gener- og lidelser, kan skyldtes jeres arbejde, da jeres helbredsoplysninger- og lægelige akter, kan have en afgørende betydning for, om jeres erhvervssygdom kan anerkendes.

Såfremt lægen ikke ønsker at anmelde sygdommen, kan I også selv gøre det. I skal dog huske, at I skal foretage anmeldelsen senest et år efter, at I er blevet bekendt med, at lidelsen/sygdommen kan være arbejdsbetinget, og at I altid kan kontakte FOA/KLS, såfremt I ønsker hjælp til anmeldelsen.

Hvis I er i tvivl om, der er tale om en erhvervssygdom, og hvad I skal gøre, hvis I har mistanke herom, så kontakt da enten jeres AMR- eller arbejdsskadekonsulent i FOA/KLS, Michelle Khaleque, som kan fanges på 46971512, som bistår- og vejleder igennem hele forløbet.