Lup forstørrer o'et i ordet "job"
En særlig JobMatch-ordning i Århus har på et år fundet næsten 500 jobs til ledige medlemmer.

FOA finder job til ledige

Både medlemmer og arbejdsgivere har fordel af et nyt job-system, som FOA Århus og FOAs A-kasse står for.

Næsten 500 jobs på et år. Det er resultatet af JobMatch - et samarbejde mellem FOAs afdeling i Århus, FOAs A-kasse og arbejdsgivere fra lokalområdet.

”Arbejdsgiverne ringer til os, hvis de står med et mindre vikariat eller nogle vagter, som de ønsker besat med kort varsel. Vores jobmatch-system er win-win for alle parter. De ledige får foden indenfor på arbejdsmarkedet, og arbejdsgiverne skal bruge mindst mulig krudt på at finde relevant arbejdskraft, fordi vi står for formidlingen”, siger FOA Århus' formand Kirsten Normann Andersen til Fagbladet FOA.

Siden januar 2013 har to konsulenter i FOA Århus stået for JobMatch-formidlingen, som 431 ledige har været tilmeldt. Det har resulteret i ialt 495 vikariater og faste jobs.

Fik fast job
En af dem, som har fået et permanent job med hjælp fra Jobmatch er 30-årige Line Lorentsen. Hun er uddannet social-og sundhedsassistent og fik i første omgang et vikariat på tre måneder i et lokalcenter. Jobbet blev siden blev konverteret til en fast stilling.

”Det giver tryghed at have sin faglige organisation i ryggen, når man står uden job. Jeg var ikke i tvivl om, at jeg skulle gribe muligheden for at få hjælp. Jeg kom hurtigt til en samtale, og det udviklede sig til et fast job”, siger hun.

Ind til videre er der primært formidlet job i ældreplejen, men ledige serviceassistenter, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og pedeller har også fået arbejde via systemet i Århus.

FOA: Det skal bredes ud
Næstformand i FOA Mona Striib ser store perspektiver i at lade faglige organisationer og a-kasser stå for at hjælpe ledige i arbejde.

Hun sender samtidig et klart budskab til Carsten Koch-udvalget, som snart kommer med anbefalinger til at løfte beskæftigelsesindsatsen.

”Jobcentrene koncentrerer sig udelukkende om, hvad den ledige selv kan gøre for at få et job. Som faglig organisation og a-kasse ser vi opgaven med at skaffe arbejde som et samspil mellem arbejdsgiverne og de ledige. Det har langt mere perspektiv og sikrer relevante job, hvor alle har en interesse i, at det skal lykkes. Det skal bredes ud”, siger hun.