FOA: Efterlønsskandalen fortsætter

Beskæftigelsesministeren har sendt en regning på 170 millioner kr. til a-kasserne. En regning der alene skyldes lovsjusk i ministeriet i den såkaldte ferie-efterlønssag. Formanden for FOAs a-kasse, Dennis Kristensen, mener, at ministeren tørrer det økonomiske ansvar af på a-kasserne.

En større gruppe af efterlønsmodtagere fik i perioden 2004-2006 en utilsigtet mulighed for både at modtage efterløn og opsparede feriepenge. Hullet opstod fordi Beskæftigelsesministeriet sjuskede med en revision af ferieloven.

Nu fastholder beskæftigelsesminister, Inger Støjberg, at regningen for sjusket skal betales af a-kasserne. En regning Inger Støjberg over for Folketingets Finansudvalg har anslået løber op på 170 millioner kr.

Formanden for FOA – Fag og Arbejdes A-kasse, Dennis Kristensen, mener, at beskæftigelsesministeren løber fra det økonomiske ansvar:

”Inger Støjberg – nu må du styre dig og få styr på sagerne. Det kan ikke passe, at du endnu engang vil tørre det økonomiske ansvar for lovsjusk af på A-kasserne. Gå nu til Folketingets Finansudvalg og bed om pengene, så vi kan få afsluttet sagen. Nu har A-kasserne brugt forfærdeligt mange ressourcer på de her sager – ressourcer som burde være brugt på at få vores ledige medlemmer i arbejde”.

FOAs andel af efterlønsmodtagere udgør mere end 10 %. For FOAs A-kasses vedkommende bliver det mindst 17 mio. kr., som alle A-kassens medlemmer skal være med til at betale. Det koster 100 kr. pr. medlem.

Derudover har embedsmændene i Beskæftigelsesministeriet for tredje gang på 2 ½ år pålagt a-kasserne at gennemgå op imod 80.000 sager om efterløn for at undersøge, om der skal efterbetales efterløn.
Arbejdsdirektorat har indtil nu udsendt mere end 14 cirkulæreskrivelser med mere end 100 sider til A-kasserne med pålæg om, hvordan og hvornår sagerne skal sagsbehandles, men har tilsyneladende stadig ikke styr på sagskomplekset mere end 4 år efter, at sagen startede - og mere end 6 år efter, at lovsjusket blev kørt bevidst igennem.