Pressemeddelelse

FOA holder stormøde for 1.900 tillidsvalgte for at bekæmpe forringelserne i velfærd og arbejdsmiljø

1.900 FOA-tillidsfolk fra hele landet samles torsdag i Odense for at protestere mod forringelserne i velfærden og i arbejdsmiljøet.

En bitter cocktail af ringere offentlig service og større arbejdspres for de ansatte er baggrunden for stormødet.

De kommunale udgifter til børn og ældre skrumper fortsat, viser tal fra Indenrigsministeriet. Resultaterne heraf er stigende arbejdspres i takt med, at varme hænder skæres væk. Og et rekordstort antal medarbejdere bliver syge af stress.

”Stress er ved bliver en folkesygdom for offentligt ansatte og for FOA-medlemmer. Vi er nødt til at råbe op,” siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

Han henviser til, at andelen af FOAs medlemmer, der føler sig stressede, er mere end fordoblet de seneste fem år. Fra 9 procent i 2010 til 19 procent i 2015. Samtidig oplevede 72 procent af medlemmerne sidste år, at deres arbejdsmængde var blevet større inden for det seneste år.

FOA-beregninger på baggrund af Indenrigsministeriets opgørelse af serviceudgifterne viser, at de gennemsnitlige kommunale udgifter til ældre over 65 år faldet er med 16 procent på fem år. Fra 49.049 kroner pr. ældre i 2010 til 41.187 kroner i 2015. I samme periode er udgifterne til børn mellem 0-10 år faldet med 8 procent.

De 1.900 tillidsvalgte til stormødet i Odense Congress Center skal udvikle initiativer, så fagbevægelsen mere målrettet træder op mod udviklingen. Blandt andet ved at gøre offentligheden langt mere opmærksom på de konsekvenser, det større arbejdspres har for tryghed, sikkerhed, det fysiske og psykiske velbefindende – og hvad det betyder for den service, borgerne får.

”Arbejdet med kernevelfærd er ikke for sarte sjæle i dag. Som ansat bliver du i dag nødt til at passe på dig selv og dine kolleger, så ingen bliver syge af at passe jobbet. Desværre er sygdomme som stress og depression udbredt som konsekvens af stort arbejdspres. Derfor skal vi på stormødet finde idéer til, hvordan vi råber mere og bedre op om de arbejdsvilkår, der bliver mere og mere kritisable” siger Dennis Kristensen.

I dette ark kan man finde udviklingen i serviceudgifter i samtlige kommuner. Eksempelvis brugte Lemvig Kommune i 2015 35 procent færre kroner per ældre over 65 år sammenlignet med 2010, i Odense og Frederiksberg kommuner var faldet på 21 procent, mens udgifterne per ældre i Brøndby Kommune voksede med 2 procent.

Pressen er velkommen til at overvære mødet, der afholdes fra kl. 10 til 16 i Odense Congress Center, Ørbækvej 350, Odense