Endnu en konkurs i den private hjemmepleje

Det private plejefirma Pareta Care er på vej mod konkurs. Medarbejderne blev torsdag sendt hjem. Konkursbølgen ruller videre og videre, siger Dennis Kristensen, FOA.

Det private hjemmepleje-firma Pareta Care, der leverer hjemmepleje til 130 ældre borgere i Egedal Kommune, er gået konkurs. De ansatte mister samtidig deres arbejde.

I sidste måned ramte konkursen i BR Service cirka 800 ældre i Aarhus og Hedensted. 13 dage tidligere var Tammys Hjemmepleje APS gået konkurs i Slagelse. Og i februar ramte konkursen i Vitapleje Gladsaxe, Hvidovre, Tårnby, Dragør og Lejre kommuner.

”Antallet af konkurser fortsætter med at vokse. Det er meget nedslående, fordi hver enkelt konkurs rummer en tragedie, hvor ældre kastes ud i usikkerhed, og ansatte mister deres job,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

I alt er 22 større plejevirksomheder gået konkurs siden Nordpleje Aps’ konkurs 8. januar 2013. Det har ifølge FOAs optælling ramt minimum 9.500 borgere og over 1.000 ansatte.

Den største konkurs er Kærkommens konkurs (18. marts 2015), der berørte omkring 4.000 borgere og ca. 400 ansatte. Dennis Kristensen frygter, at flere konkurser er på vej.

”Hvis ikke kommunerne får styr på deres udbud af ældreplejen og begynder at prioritere kvalitet over pris og samtidig stiller krav til plejefirmaernes økonomiske fundament, så vil udviklingen bare fortsætte. Jeg fatter simpelthen ikke, at de lokale politikere tør gamble med deres ældre borgere, som det nogle gange er tilfældet,” siger Dennis Kristensen.