Barnets første og anden sygedag

Som ansat med overenskomst kan du passe syge børn, hvis andre ikke kan gøre det. Få overblik over, hvilke regler der gælder for barnets første og anden sygedag.

Muligheden for at passe syge børn gælder begge forældre, også selvom barnet kun har folkeregisteradresse hos dig eller dit barns anden forælder. Muligheden for at tage en barnets første sygedag gælder også for bonusforældre, der bor sammen med barnet og for plejeforældre.

• Barnet skal være under 18 år og have brug for pasning under sin sygdom.

Hvornår er barnets første sygedag?

• Barnets første sygedag er den dag, hvor barnet bliver syg.

• Hvis du bliver kaldt hjem fra arbejde, regnes dagen for barnets første sygedag.

• Hvis du bliver kaldt hjem sent på dagen, er det i nogle steder aftalt, at dagen efter regnes for første sygedag. Spørg din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dig.

Kan du få løn under fravær?

• Selvom du ikke bor sammen med barnets anden forælder, kan en af jer holde fri med løn for at passe jeres barn, uanset om barnet er hos dig eller den anden forælder den dag, barnet bliver syg.

• Hvis du bor sammen med din partners barn, har du også ret til at passe det syge barn på samme betingelser, som hvis du var forælder.

• Du kan kun holde fri for at passe dit syge barn, hvis en anden voksen ikke er hjemme eller kan træde til.

• Hvis I er to forældre med mulighed for at tage fri både på barnets første og barnets anden sygedag, kan den ene tage barnets 1. sygedag, den anden 2. sygedag. I må altså gerne dele pasningen, men I kan ikke begge to tage både barnets første eller anden sygedag. Spørg din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl, om din overenskomst giver din mulighed for at passe dit syge barn på både første og anden sygedag.

Hvad hvis dit barn ikke er rask, når du har holdt barnets første eller anden sygedag?

• Hvis dit barn ikke er rask efter de sygedage de sygedage, du har ret til, kan du bruge en omsorgsdag, ferie- eller feriefridag, hvis du kan aftale det med din arbejdsgiver.

Bliv medlem af FOA

Familien er vigtig, så derfor forhandler vi aftaler med arbejdsgiverne, der får familieliv og job til at gå op i en højere enhed. Meld dig ind i dag og bliv klogere på dine rettigheder ved bl.a. graviditet og barsel.