Mand råber i megafon
Debatoplæg sendt til pressen d 17. Januar

Debatoplæg

Debatoplæg sendt til lokal pressen tirsdag d. 14 Januar.

For nyligt meldte Borgmester Nina Thomsen (København) ud, at nu ville kommunen gerne slippe medarbejdernes arbejdstid fri. Medarbejderne skal selv kunne vælge sit ugentlige timetal. Det betyder, at hvis en medarbejder ønsker at arbejde på fuldtid, ja så er det muligt. Hvis en medarbejder ønsker deltid, ja så er det også muligt .

Tanken er meget sympatisk, og mange andre kommuner og regioner bør overveje samme tanke. Jeg vil gå så vidt som at opfordre andre kommuner til, at de også lader medarbejderne tilrettelægge den daglig arbejdstid, samt på hvilke dage de vil arbejde.

Det kræver ikke en raketvidenskab at vide, at hvis medarbejdere selv får indflydelse på både timeantallet og opgaveløsningen, så vil det give positive effekter. Sygefraværet vil falde, og tilfredsheden vil stige både blandt medarbejdere og de brugere medarbejderne betjener.

Jeg vil dog samtidig komme lidt malurt i bægeret. I overenskomsten for sundhedspersonale fik vi faktisk retten til at blive tilbudt et højere timetal, f.eks. når der er en kollega  der holder op. En overenskomst er jo en ret vi har. En aftale som både de faglige organisationer og ledelser har pligt til at rette sig efter.

Men i dag foregår det således, at varsling af besparelser tit og ofte bliver håndteret ved at reducere i timetallet. Begrundelsen overfor medarbejderne er, at hvis de ikke går ned i tid, så betyder det afskedigelser - og det er desværre som at blive taget som gidsel på arbejdspladsen, hvor det ofte opleves, at det er de samme opgaver som skal løses på et mindre timetal. Det er  yderst sjældent, at medarbejderne får et fuldtidsjob.

Et andet problem er, at det kan betyde meget i forhold til indbetaling til ens pension, og det vil dermed skabe endnu et problem i forhold til ulighed i pensionen - ligesom der er ulighed på andre områder i vores velfærdssamfund. Jeg mener, at de folkevalgte politikere bør sigte efter at gøre uligheden mindre, og dermed ikke være med til at gøre uligheden større.

Det ændrer dog ikke ved at jeg stadig mener, at medarbejderindflydelse er det bedste værktøj til, at få tilfredse medarbejdere. Det vil smitte af på de opgaver der skal løses i vores velfærdssamfund.

Lene Lindberg
Afdelingsformand