Forlig på regionernes område efter hårde forhandlinger

Efter lange og hårde forhandlinger lykkes det at sikre samme generelle lønstigninger til regionalt ansatte som på det kommunale område.

”Det har været langt. Det har været slidsomt. Det har været meget intenst.”

Sådan opsummerer FOAs formand Mona Striib i sin videodagbog det forløb, som er gået forud for weekendens forlig med arbejdsgiverne, RLTN, for de regionalt ansatte.

En særlig udfordring forud for forhandlingerne var nemlig, at den såkaldte reguleringsordning, som sikrer, at lønnen på det offentlige og private arbejdsmarked følges nogenlunde – kunne gøre det vanskeligt at sikre samme lønstigninger til de regionalt ansatte som kommunalt ansatte. Det betød ifølge Mona Striib, at forhandlingerne fik en kaotisk start.

Fast besluttet lønmodtagerside
Forud for forhandlingerne var beslutningen i Forhandlingsfællesskabet imidlertid klar:

”Vi kommer ikke ud af dette her forhandlingsrum, uden at vi sikrer samme generelle lønstigninger, som vi gjorde på det kommunale område,” siger Mona Striib om den fælles forståelse på lønmodtagerside.

Aftalen rummer imidlertid også en lang række andre værdifulde delelementer. Se videoen og hør Mona Striib fortælle mere om aftalen, som hun kalder et rigtig godt resultat på trods af de hårde odds.

Den samlede økonomiske ramme for forliget er som på det statslige og kommunale område 6,75 procent. Af dem går 5,02 procent til generelle lønstigninger. Samlet vil aftalen gælde for omtrent 142.000 regionalt ansatte.