FOA: Et godt forlig – igen

FOA er tilfreds med den nye aftale med Danske Regioner om overenskomsterne for de næste tre år. Der er reallønsfremgang, og regionerne melder nu også ja til det nye store projekt om at gøre den offentlige sektor faglært.

”Vi er godt tilfredse. Det nye forlig er ikke overraskende, fordi det flugter fuldstændig med forliget forleden på det kommunale område. Men hvad vi er ekstra tilfredse med er, at regionerne nu også bakker op om det store projekt om uddannelse, som vi arbejder med KL om,” siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

Forliget mellem Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet giver i alt lønforhøjelser på 5,39 procent over de næste tre år. Det sker i en tid, hvor inflationen er historisk lav, så der vil komme reallønsfremgang. Dertil skal lægges en række forbedringer om bl.a. uddannelse, barsel til fædre, pension og indsats mod stress. Den samlede ramme for overenskomsterne er aftalt til 5,84 procent.

”Sammenlignet med forligene i 2011 og 2013, som var kriseforlig, så er der en klart bedre økonomi denne gang. Senest var der 1,97 procent over to år. I FOA hæfter vi os rigtig meget ved, at regionerne nu også er medspiller i processen, der skal gøre den offentlige sektor faglært,” siger Dennis Kristensen.

”Forligene med KL og nu med regionerne baner vejen for en aftale om, at alle FOAs offentligt ansatte grupper fremover skal være faglærte. I næste uge er det vores håb, at KL og FOA, ved organisationsforhandlingerne, enes om en historisk aftale, der under overskriften ”Fra ufaglært til faglært” sikrer alle retten til en erhvervsuddannelse. Det vil helt klart være en del af løsningen på at sikre fremtidens velfærd – og i øvrigt vil en sådan aftale også sikre vores medlemmer en lidt bedre løn. Og så vil det forhåbentlig blive sit eget lille bevis på, at den danske model lever godt – og stadig leverer forbedringer til alle danskere,” siger Dennis Kristensen.