FOA: Forskning i brandkræft er en milepæl

Beskæftigelsesministeren iværksætter nu ny dansk forskning for at se, om der er sammenhæng mellem brandslukning og kræft. Det har FOA efterlyst i et år, og hilser derfor ministerens initiativ velkommen.

Kræftramte brandmænd har i årevis fået afslag på, at deres kræft er en erhvervssygdom, selvom lande som Australien, USA og Canada anerkender sammenhængen mellem brandslukning og udviklingen af kræft. Men ministeren har nu lovet at sætte ny dansk forskning i gang for at undersøge en eventuel sammenhæng.

”Jeg er glad for, at ministeren langt om længe lover dansk forskning på området. Det har vi efterlyst i mere end et år,” siger Reiner Burgwald, formand for FOAs Teknik og Servicesektor.

Bekræfter forskningen, at der er en sammenhæng mellem brandslukning og udviklingen af kræft, forventer FOA, at myndighederne genoptager sager, der tidligere er blevet afvist.

FOA har i samarbejde med andre aktører i branchen sat et arbejde i gang, der i detaljer beskriver, hvordan brandslukningen foregik for 20-30 år siden. Det er et arbejde, som FOA gerne stiller til rådighed for ministerens kommende forskning.

”Det er helt afgørende, at den nye forskning ikke kun ser på, hvordan brandslukningsarbejdet foregår i dag, men også på, hvordan det foregik for 20-30 år siden. Der er sket meget i forhold til forebyggelse de seneste år. Men de brandmænd, der har fået kræft, har jo også slukket brande, mens man ikke havde samme opmærksomhed på, hvordan forebyggelse på selve indsatserne skulle se ud,” siger Reiner Burgwald.

Han understreger, at FOA gerne stiller sit arbejde og viden til rådighed, når ministerens forskning skal planlægges.