Her kan du som FOA-medlem få viden om, hvad den styrkede pædagogiske læreplan fra 2018 er. Du får også som dagplejer råd om, hvordan du arbejder med den i praksis.
Siden 2004 har danske dagtilbud arbejdet med børns læring gennem en pædagogisk læreplan, der kræver, at dagtilbuddene opstiller mål for børns læring inden for seks centralt fastsatte læreplanstemaer. I 2017 blev der som en del af dagtilbudsaftalen ’Stærke dagtilbud – alle skal med i fællesskabet’ aftalt, at der skulle udarbejdes en ny lovgivningsmæssig ramme for arbejdet med den pædagogiske læreplan i dagtilbud. Implementeringen af den nye pædagogiske læreplan startede i juli 2018 og skulle være fuldt implementeret senest juli 2020.
En styrket pædagogisk læreplan er i virkeligheden ikke en plan. Det er dagtilbuddets beskrivelse af, hvordan I som personale vil sikre, at I hele tiden udvikler det pædagogiske arbejde. Formålet er at styrke børns trivsel, udvikling og læring i alle dagtilbud. Den styrkede pædagogiske læreplan består af 3 dele:
Find de 6 temabeskrivelser og de brede pædagogiske læringsmål emu.dk
Filmen viser, hvordan dagplejen i en legestue i Hvidovre arbejder med børnenes trivsel, læring og dannelse, som er nøglebegreber i den styrkede pædagogiske læreplan.
Der er større fokus på børnefællesskabet og legens betydning for børns udvikling og trivsel i den styrkede pædagogiske læreplan. Derudover er der skærpet fokus på personalets rolle i børnenes trivsel, dannelse samt fokus på, at de daglige rutiner er en del af læringsmiljøet i dagtilbuddene.