Aftaler i MED - Retningslinjer

De langsigtede aftaler ledelse- og medarbejderside indgår i MED kaldes retningslinjer. En retningslinje beskriver, hvordan man gør noget på et bestemt område på arbejdspladsen, i forvaltningen eller i kommunen. Retningslinjer er konkrete og handlingsanvisende aftaler.

De langsigtede aftaler ledelse- og medarbejderside indgår i MED kaldes retningslinjer. En retningslinje beskriver, hvordan man gør noget på  et bestemt område på arbejdspladsen, i forvaltningen eller i kommunen. Retningslinjer er konkrete og handlingsanvisende aftaler. 

På nogle bestemte områder er MED forpligtet til at udarbejde retningslinjer (SKAL-retningslinjer). Derudover kan de enkelte MED-udvalg indgå øvrige aftaler. Der er tre typer retningslinjer: SKAL-, KAN- og Procedure-retningslinjer.

Begge sider i MED kan tage initiativ til at ændre en eksisterende retningslinje eller til drøftelse af en ny. 
Her er forskellen, og hvad du skal være opmærksom på, for de forskellige typer.


KAN-retningslinjer 

KAN-retningslinjer er de retningslinjer det enkelte MED-udvalg selv kan vælge at lave. Hvis én af parterne i et MED-udvalg ønsker at lave en ny retningslinje skal det drøftes i MED-udvalget snarest muligt. 

En KAN-retningslinje kan fx være en lokal udmøntning af en overordnet ramme eller retningslinje fastlagt i Hovedudvalget, hvor det lokale MED aftaler en retningslinje, der beskriver hvad, man lokalt gør i praksis. Men man kan altså også lave KAN-retningslinjer om andet end det, der kommer som ramme og retningslinjer fra MED-hovedudvalget.

For KAN-retningslinjer er det vigtigt at være opmærksom på:

  1. Der er 3 måneders opsigelse på en kan-retningslinje
  2. Inden retningslinjen bortfalder, skal MED-udvalget forsøge at blive enige om en ny retningslinje for det pågældende emne
  3. Hvis MED-udvalget ikke opnår enighed om en ny retningslinje kan ledelsen efterfølgende træffe en ledelsesbeslutning.
  4. Kan der ikke opnås enighed om en retningslinje, kan medarbejderrepræsentanterne kræve en redegørelse fra ledelsen om, hvordan man vil forholde sig på det pågældende område.

SKAL-retningslinjer
SKAL-retningslinjer er retningslinjer, det fra centralt hold er besluttet,  MED skal forholde sig til. Det er typisk MED-hovedudvalget, der arbejder med SKAL-retningslinjer. Se MED-håndbogens bilag 2.

For SKAL-retningslinjerne er det vigtigt at være opmærksom på:

  • Det er ikke muligt at undlade at lave en aftale om disse retningslinjer heller ikke selvom kommunen har en ”værdibaseret ledelse” 
  • De kan ikke opsiges, kun ændres 
  • Der skal være enighed blandt alle MED-udvalgets medlemmer ved indgåelse og ændringer.

Læs mere om SKAL-retningslinjer i MED-håndbogens bilag 2. 

Procedure-retningslinjer
Procedureretningslinje er aftaler om, hvordan et bestemt emne drøftes i MED-systemet. Det kan fx handle om hvilke MED-niveauer, der skal inddrages i et emne,   og hvornår MED-niveauet skal inddrages i processen. Det kan også handle om, hvilke tidspunkter på året et emne skal drøftes - fx budgettet.

Der SKAL aftales procedureretningslinjer for:

1. Budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold
2. Større rationaliserings- og omstillingsprojekter
3. Kommunens personalepolitik (fx vedrørende ligestilling og kompetenceudvikling).

MED-rammeaftalen § 8, stk. 3

Vær opmærksom på at:
• MED SKAL aftale procedureretningslinjer for de 3 nævnte områder
• De bliver som regel aftalt i Hoved-MED og de dækker hele MED-systemet
• Procedureretningslinjerne for disse 3 områder kan ikke opsiges, men kun ændres ved enighed i det MED-udvalg de er vedtaget i.

Rammeaftalen sætter rammer for drøftelserne om procedureretningslinjer. Skal du være med til at drøfte procedureretningslinjer, er det en god idé at orientere dig i MED-håndbogen.