Det mener FOA om udlicitering af rengøring

Medarbejdere og brugere betaler prisen for udlicitering af rengøringsopgaver, mens kommunerne stryger gevinsten.

Pia Heidi Nielsen, formand for FOAs Kost- og Servicesektor, er stærkt utilfreds med de forhold, der gælder for rengøringspersonale og brugere efter udlicitering af rengøring i kommunerne.

"Udliciteringen af rengøringen opleves af vores medlemmer som øget arbejdstempo og dårligere løn- og arbejdsvilkår. Men værst af alt, så betyder udliciteringen, at fagligheden forsvinder sammen med arbejdsglæden," siger Pia Heidi Nielsen. Hun forklarer, at konsekvensen er dårligere rengøringskvalitet og medarbejdere, som må sige stop grundet nedslidning og stress.

"Det kan godt være, at den enkelte kommune opnår en gevinst, men samfundet, brugerne og rengøringsmedarbejderne betaler gevinsten og mere til," siger hun.

FOA arbejder for, at der bliver fastsat klare standarder for rengøringskvaliteten. Der skal lægges vægt på stor faglighed, og arbejdsvilkårene skal give muligheder for at sikre den nødvendige kvalitet.