Pia Pedersen i Vejggardhallen
At være politisk valgt i en fagforening er ikke et 8-16 job – dét er noget, man skal ville af hele hjertet og det kræver, at man har baglandet og familiens opbakning for at kunne yde den nødvendige indsats” siger Pia med en alvorlig mine.
Foto: Inge-Marie Krøier

Pia giver et venligt, men bestemt puf, før hun takker af

Pia Pedersen har efter 47 års arbejde besluttet at gå på pension. Det er hendes eget valg at forlade arbejdsmarkedet, da hun stadig har udfordringer med senfølger efter sidste års sygdom. Hun glæder sig til at nyde livet mere, end hun allerede har gjort.

”Jeg har besluttet mig for at gå på pension og sige farvel til FOA – den bedste fagforening i Danmark,” siger hun med et smil på læben. Hun går dog ikke uden at komme med gode råd og venlige puf til de tillidsvalgte, som hver dag arbejder hårdt for, at kollegerne har de bedste vilkår i arbejdslivet.

For Pia startede arbejdslivet på en grillbar som 16-årig og siden som ung i arbejde på Plejehjemmet Aagaarden, hvor hun blev uddannet sygehjælper. Her blev hun først valgt som suppleant, dernæst tillidsrepræsentant og siden frikøbt fællestillidsrepræsentant for sygehjælpere i Aalborg Kommune. Efter fire år blev hun valgt ind i bestyrelsen af fagforeningen i 1981. Oprindeligt hed den DKA, siden FOA Aalborg og nu er navnet FOA Nordjylland.

Set i bakspejlet har Pia arbejdet med nærmest alle opgaver i FOA, men har en forkærlighed for at hjælpe og rådgive de unge og seniorerne, selvom hun erkender, at der er mange vigtige opgaver. Foruden de tillidsvalgte og medlemmerne har hun haft fokus på at skabe god kontakt til arbejdsgivere på FOA-arbejdspladser, ansatte i forvaltninger og valgte politikere i kommuner og region.

En finger på pulsen og gode relationer

Hun har altid haft en god evne til at have fingeren på pulsen – det gælder alt fra de unge, uddannelse, arbejdsmarkedspolitik, seniorordninger og ikke mindst til alle de spændende aktiviteter for fagforeningens medlemmer.

En af de menneskelige egenskaber, som Pia mener, er uundværlige som politisk valgt, er evnen til at skabe relationer. ”Uden gode relationer, så går det ikke nogen steder uanset, hvor dygtig du er. Det gælder også for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Tag rollen på jer og vis, at I er FOA ude på arbejdspladsen,” siger Pia venligt, men bestemt.

Tro på, vi kan øge medlemstallet i FOA

FOA-medlemmernes gennemsnitsalder er høj, og de unge melder sig ikke automatisk ind, så dét bør der til stadighed sættes fokus på. Pia ønsker klart, at FOA som fagforening vil kunne øge medlemsantallet og flere undersøgelse viser, at de unge ønsker fællesskabet. Pia håber, at alle FOAs repræsentanter bliver bedre til at fortælle om vores fællesskab, som de kan blive en del af, når de er medlemmer!

Det er især en mellemgruppe over 30 år, som melder sig ud. ”Selvom det er ærgerligt at miste medlemmer, så skal vi ikke give op. Vi skal tro på os selv, og det gælder også de tillidsvalgte. Samtidig er det vigtigt, at vi kender målgruppen, og så skal vi tale med dem og ikke til dem. Det kan ikke hjælpe, at vi er ude af sync med tiden og dem vi snakker med,” understreger Pia.

Lad os sammen styrke fagbevægelsen
Det er ikke kun de valgte repræsentanter, der har et ansvar for arbejdsvilkårene – det har alle almindelige medlemmer også. Pia ønsker, at alle skal være med til at fremme det faglige sammenhold, så vi ikke ser passivt til, mens flere står uden for en overenskomstbærende fagforenings fællesskab. Det er et alvorligt problem, at kun lidt over halvdelen af de lønmodtagere, der er dækket af en overenskomst, er medlem af et fagforbund. Det underminerer den danske model og samfundsøkonomien, fordi det svækker fagbevægelsens forhandlingsstyrke og sammenholdet.

’Sælg’ værdien af fællesskabet

Det er vigtigt at have fokus på kommunikationen med de unge. Vi skal gøre det på deres præmisser, så vi målretter kommunikationen, til dem. ”Vi skal sikre, at fremtidens politiske valgte er klædt på til opgaven – at de tror på fællesskabet, den danske model og ikke stiller op for at gøre karriere, men fordi de tror på styrken i det at stå sammen. At være politisk valgt i en fagforening er ikke et 8-16 job – dét er noget, man skal ville af hele hjertet og det kræver, man har baglandet og familiens opbakning for at kunne yde den nødvendige indsats” siger Pia med en alvorlig mine.

Pia mener, det er afgørende, at FOAs repræsentanter har et politisk talent - fordi de handler politisk, når de indgår i den danske model. Et system, som fastsætter løn- og arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet. Det som bygger på frivillige aftaler mellem arbejdsgivere og fagforeninger. Det er vigtigt, man kan formidle betydningen af det faglige fællesskab - ikke bare på sin egen arbejdsplads, men på alle arbejdspladser.

Kan man det, så får man ifølge den snart forhenværende næstformand jordens bedste job. Det kræver selvfølgelig også, at man har nogle dygtige medarbejdere, der kan varetage de øvrige opgaver, da det væsentlige bliver at agere politisk.

Gjorde det så godt, hun kunne

Pia er klar til at gå på pension efter 47 år i arbejdslivet. Hun vil gerne takke alle for det gode samarbejde, støtten og tilliden, hun har fået. ”Jeg har været stolt af at være tillidsrepræsentant og politisk valgt. Jeg har kæmpet med stolthed for vores fælles sag. Nu giver jeg stafetten videre til en yngre generation, som jeg har tiltro til, vil tage sig godt af FOA Nordjylland, og alle de dygtige medarbejdere, ” siger Pia med ro i stemmen.

Hun synes, det har været en spændende, udfordrende og meningsfuld rejse, hun har været på. Hun vil ikke være ked af, at denne rejse nu slutter, men i stedet glæde sig over de jobmæssige sejre og erfaringer og siger: ”Jeg gjorde det så godt, jeg kunne”.

Sidst men ikke mindst håber Pia Pedersen, at se medlemmer, kolleger, medarbejdere, politikere og samarbejdspartnere til afskedsreceptionen.

Afskedsreception for Pia Pedersen

Skriv en kommentar på Facebook