Jesper Hejlman Hermansen - faglig sekretær i FOA Nordjylland.
Jesper Hejlman Hermansen: En stor tak til FOA-medlemmer for medlemskabet – uden jeres store opbakning til FOA – ville vi simpelthen ikke være en del af overenskomstforhandlingerne.
Foto: Inge-Marie Krøier

SOSU: Fortsætter de fagspecifikke forhandlinger om OK24

Måske tror du allerede, at forhandlingerne om FOAs overenskomst (OK24) er slut, men det er de ikke.
I torsdags begyndte de afsluttende forhandlinger med de store overenskomster på social- og sundhedsområdet med Kommunernes Landsforening (KL). Nu fortsætter de fagspecifikke forhandlinger med Danske Regioner (RLTN).

Stadig højt humør
”Forhandlingsdelegationen har arbejdet hårdt siden torsdag med kun få pauser, men humøret er stadig højt, og der er gå-på-mod,” fortæller Jesper Hejlman Hermansen, som har været med i de afsluttende forhandlinger på social- og sundhedsområdet. Det, der forhandles om, er både trepartsmidler og organisationsmidler. Det er ikke nogen hemmelighed, at løn er det krav, der fylder allermest for de FOA-medlemmer, der arbejder på social- og sundhedsområdet.

Knoklet for et godt resultat
Det er et stort puslespil at finde tid til alle de afsluttende forhandlinger, og længslen efter søvn har for længst indfundet sig. Derfor er det heldigt, at den tidlige morgenluft er temmelig frisk i København – melder delegationen af FOA-forhandlere. Udover forhandlerne sidder der dygtige ansatte fra FOAs hovedforbund, som beregner og leverer rigtig meget materiale til forhandlerne.

Der bliver i den grad knoklet for at få gode resultater hjem til FOAs medlemmer, og der er allerede dialog om det overordnede forlig på 8,8 procent.

“Lige nu er vi i gang med de fagspecifikke forhandlinger. Det er ingen hemmelighed, at vi glæder os til at blive færdige, så alle forhandlingsresultaterne kan gøres tydelige og gennemsigtige for FOAs medlemmer,” siger Jesper Hejlman Hermansen, der for sjette dag i træk er med i forhandlingsdelegationen.

Først når alle aftaler er på plads, bliver resultaterne sendt ud til afstemning blandt medlemmerne.

I FOA Nordjylland vil vi gerne sige en stor tak til alle medlemmer – uden jeres store opbakning til FOA – ville vi simpelthen ikke være en del af overenskomstforhandlingerne.

Sammen gør vi forskellen.