Sunde arbejdspladser gør personalet mere effektive

Arbejdsglæden stiger og medarbejdernes effektivitet øges, når arbejdspladser indfører sundhedsinitiativer. Det viser en stikprøve, som FOA har lavet.

Kostvejledere og sund mad. Træning i arbejdstiden. Og fysiske lege for børn og voksne. Det er nogle af de sundhedstiltag, som flere og flere offentlige arbejdspladser indfører for at sikre sunde medarbejdere og sunde arbejdspladser. Og resultaterne er gode. Det viser en stikprøveundersøgelse, som FOA har foretaget blandt ledere på ti arbejdspladser.

Otte ud af ti ledere melder om, at arbejdsglæden og trivslen blandt personalet påvirkes positivt af tiltagene. Og på fire ud af ti arbejdspladser oplever lederne en forbedret effektivitet i forbindelse med sundhedsindsatserne.

FOA hilser de mange sundhedstiltag på arbejdspladserne velkomne og håber at se endnu flere eksempler i fremtiden.

”Vi ved, at der er stor ulighed i danskernes sundhed. Men med sundhedstilbud kan arbejdspladserne være med til at rette op på uligheden i sundheden. Meldingen fra FOAs medlemmer er, at de gerne vil deltage i sundhedstilbud på deres arbejdspladser,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

Nye tal fra den nationale sundhedsprofil har netop dokumenteret, at der er stor forskel på danskernes sundhed, når man måler i forhold til uddannelseslængde. Godt 26 procent af borgere, der kun har grundskolen med i bagagen, har et dårligt fysisk helbred. Det gælder kun for knapt 4 procent af dem, der har en lang videregående uddannelse.

”Sammenhængen mellem uddannelseslængde og sundhed slår igennem på stort set alle parametre. Det er en ulighed, som vi skal arbejde imod både individuelt, på arbejdspladserne og politisk,” siger Dennis Kristensen.
FOA, KL, Danske Regioner, Pensam og Dagens Medicin sætter i dag fokus på sundheden på arbejdspladserne ved konferencen ”Arbejdspladsen som sundhedsarena”. Her vil arbejdsgivere og arbejdstagere sammen kigge på de muligheder, som offentlige arbejdspladser har for at skabe sundhedsfremmende rammer og dermed øge ligheden i sundheden.