Hjælp FOA med at råbe politikerne op

Regeringen er på vej til at afskaffe store bededag som helligdag, og det synes otte ud af 10 FOA-medlemmer er en dårlig idé. Vi vil gerne vise politikerne og alle andre, hvorfor store bededag er vigtig at bevare, og derfor inviterer vi dig til at sende os en video, hvor du fortæller, hvad du bruger dagen til.

Af: Jacob Kabel

Modstanden mod afskaffelsen af store bededag har vokset sig enorm. Fagbevægelsen, folkekirken, en samlet opposition og et overvældende flertal af danskerne – alle sammen synes, at regeringens forslag er en ommer. Og nu kan du vise din modstand mod regeringens utidige lønmodtagerlussing.

Indsend en selfie-video, hvor du fortæller, hvad du plejer at bruge store bededag til og hvad det vil betyde, hvis du fremover skal arbejde i stedet for at holde fri eller, hvis du også normalt arbejder på store bededag, fortæller, hvis der eksempelvis er en særlig stemning på din arbejdsplads på helligdage eller hvad de borgere/patienter, du arbejder med, går glip ved at der fjernes en helligdag

Så klipper vi de indsendte videoer sammen og sørger for din og dine kollegers stemmer får lov til at runge på sociale medier og andre steder.

Therese er social- og sundhedsassistent. Hun fortæller i videoen ovenfor netop om, hvordan store bededag giver hende mulighed for at tilbringe mere tid med sin søn, der har autismeudfordringer.

Det kunne også være, at man havde en fast familietradition i bededags-weekenden eller at den ekstra dag gav anledning til en hyttetur, et besøg hos bedstefar på plejehjemmet eller slet og ret bliver brugt til at restituere og bryde med en travl hverdag.

Debatten om store bededag har handlet meget om kolde tal og øget arbejdsudbud. Men helligdage er meget mere end bare et tal i et regneark. Vi vil derfor gerne have, at du fokuserer på din egen, personlige historie.

Sæt kryds i boksen nedenfor, hvis du ønsker at sende en video eller foto til FOAs facebookside

Når du indsender din video, samtykker du samtidig til, at FOA må anvende og offentliggøre videoen eller dele heraf i forbindelse med FOAs bidrag til fagbevægelsens igangværende kampagne om bevarelse af store bededag, herunder til at FOA må redigere i videoen og evt. klippe den sammen med andre bidrag til brug på FOAs egne medier og sociale medier samt annoncering på eksterne websider og trykte medier

Jeg har læst og enig i vilkårene

Og så vil vi i øvrigt på forhånd gerne sige dig et kæmpestort TAK! Tak for, at du er med til at råbe op, når urimeligheden rammer. Tak for, at du er med til at kæmpe.

Sammen gør vi forskellen!