Lontjek
Særligt for tillidsvalgte

I uge 46 og 47 er der kampagne om løntjek

Mandag den 14. november - søndag den 27. november 2022 kører FOA og FH en landsdækkende kampagne om løntjek. Vær med. Tilbyd din kollega et løntjek.

(Nyheden er tilføjet materiale til print 27.10 22)

Der er fejl i hver anden lønseddel, og det giver god mulighed for at gøre en forskel for medlemmerne. Vær med til at hjælpe dine kollegaer med et løntjek eller henvis dem til hjælp i afdelingen.

Kampagnen retter sig både mod eksisterende medlemmer, men skal i lige så høj grad skabe interesse for et medlemskab hos potentielle medlemmer. Derfor kan du – udover at tilbyde løntjek - også bruge begge uger på at være synlig på arbejdspladsen ved at tale om løn og styrken ved det faglige medlemskab.

Del materialer, opslag og historier

Kampagnen er herudover synlig på radio, onlinebannere, nettoplakater og på sociale medier. Du er meget velkommen til at dele materialer og digitale opslag, der bliver lavet, ligesom du også meget gerne må dele historier om løn. Husk samtykke fra dine kolleger, hvis det handler om dem.

Kontakt også din egen FOA-fagforening. De har måske deres egne aktiviteter og materialer, som du kan bruge på din arbejdsplads i kampagneugerne. Undersøg derfor, hvad der er muligt der.

FH kører kampagne i samme uger tema om, at man hos OK-fagforeninger kan få et løntjek. Du kan derfor også understøtte deres kampagnebudskab ved at være synlig med FOA som afsender i denne periode.

Print plakater og hæng op

Løntjeksugerne er en del af FOAs større kampagne indsats "Mere lighed løfter os alle", hvor vi fællesskab kan sætte mere fokus på medlemmernes løn. Hvis du vil starte snakke om løn på din arbejdsplads, kan du printe disse plakater ud og hænge dem op på opslagstavlen, toiletdøren eller køleskabet: Fejl i lønseddel (pdf) og Lønnen er uretfærdig (pdf)

Fejl-i-loenseddel-ny  Lønnen er uretfærdig