Særlig for tillidsvalgte

Ansatte på offentlig overenskomst

Hvad er stærke arbejdsfællesskaber - og hvorfor er de vigtige?

Et stærkt arbejdsfællesskab fremmer trivsel og følelsen af, at vores arbejde giver mening.

I et stærkt arbejdsfællesskab bliver kerneopgaven en fælles sag, og vi ved hver især præcis, hvordan vi kan bidrage til at den løses. Det er godt for os alle: Medarbejdere, borgerne og arbejdspladserne. Derfor arbejder FOA målrettet for at introducere stærke arbejdsfællesskaber på offentlige arbejdspladser.

Fordelene med arbejdsfællesskaber er derfor ganske ligetil: Arbejdsfællesskaber styrker arbejdsglæden, den faglige stolthed og forbedrer kvaliteten af opgaveløsningen.

Et stærkt arbejdsfællesskab skaber nemlig en fælles forståelse af, hvorfor vi gør, som vi gør. Og så bliver det lettere for medarbejderne og lederne at samarbejde og bruge ressourcerne klogt i deres daglige arbejde. Det handler om at opbygge det vigtige fælles ”VI”, hvilket samtidigt giver ”gevinst” på bundlinjen i form af bedre arbejdsmiljø og faldende sygefravær.

foa.dk/arbejdsfællesskaber har vi samlet 4 film, hvor tre FOA-tillidsvalgte og en leder fortæller om deres erfaringer med de fire former for arbejdsfælleskaber, som vi kalder:

• Det organisatoriske
  • Det opgaverettede
  • Det faglige
  • Og det kollegiale

Sammen skaber de fire arbejdsfællesskaber en fælles forståelse af, hvad arbejdspladsens kerneopgave er, og at mål og prioriteringer er et fælles anliggende.

Sådan kan I bruge filmene

I kan bruge filmene til at tage temperaturen på jeres arbejdsplads og få indledt en snak om, hvad et godt arbejdsfællesskab skal indeholde, fx på et MED-møde, personalemøde eller fyraftensmøde.

Se filmene og læs mere om stærke arbejdsfællesskaber og hvordan I kan bruge dem til at definere jeres kernopgave

Udover at se filmene kan I også downloade publikationen fra BFA (BrancheFællesskabArbejdsmiljø):

Stærkere sammen – Brikker til et velfungerende arbejdsfællesskab

Her får I forslag til konkrete dialogværktøjer til at tage snakken om de fire forskellige fællesskaber.