Hvor går grænsen - grib ind
Særligt for tillidsvalgte

Hvor går grænsen? Nye materialer til forebyggelse og håndtering af seksuel chikane

Uønsket seksuel opmærksomhed og seksuel chikane skal forebygges og håndteres. Men det kan være vanskeligt at tage hul på emnet. Alle mennesker er forskellige, og vi har alle forskellige grænser for, hvad vi opfatter som seksuelt krænkende.

I 2019 blev kampagnen ”Hvor går grænsen” lanceret. Den kampagne er nu blevet videreudviklet og opdateret, så den nu indeholder en række konkrete værktøjer, der har til formål at hjælpe ledere og medarbejdere med at sætte fokus på emnerne uønsket seksuel opmærksomhed og seksuel chikane samt forebygge og håndtere hændelser på arbejdspladsen.

For kun ved at sætte fokus på problemet og tage samtalen kan vi forebygge fremtidige sager om seksuel chikane.

Derfor indeholder den nye kampagne en række guides til, hvordan din arbejdsplads kan forebygge krænkende adfærd og tage hånd om sagerne, hvis de alligevel skulle dukke op.

Guides:

• Guide til brug af dialogkort
  • Guide til at søge viden og sparring
  • Guide til den undersøgende samtale
  • Guide til at skabe en politik om uønsket seksuel opmærksomhed
  • Grib ind værktøj

Seksuel chikane, som vi ikke får snakket om, eller har uklare retningslinjer for, risikerer at øge risikoen for en lang række problemer. Herunder psykisk sårbarhed, stress og i sidste ende sygemeldinger, der kunne være undgået. Derfor er det et vigtigt emne at tage hånd om.

Du kan læse mere om kampagnen mod seksuel chikane på www.hergaargraensen.dk. Her kan du også finde og downloade materialer og guides, som kan bruges på arbejdspladsen.