Kollektiv fyring af sosu-assistenter var i strid med overenskomsten

Det var i strid med overenskomsten, da Region Midt på Regionshospitalet i Herning tilbage i august 2015 tømte to sengeafsnit for sosu-assistenter.

Sosu-assistenterne og FOA har vundet sagen om uberettiget afskedigelse ved et afskedigelsesnævn med forhenværende højesteretspræsident Børge Dahl som opmand. Assistenterne tilkendes nu hver en godtgørelse på 75.000 kroner.

Det var angiveligt sparehensyn, der tilbage i 2015 fik Region Midt til at skride til kollektiv afskedigelse. I alt otte assistenter blev fyret og efterfølgende erstattet med sygeplejersker, fordi sygeplejerskerne kunne udfylde flere arbejdsfunktioner.

Der forelå imidlertid aldrig en individuel begrundelse bag fyringen af hver enkelt sosu-assistent, der alle havde solid erfaring - en enkelt havde 43 års erfaring og var en meget rost medarbejder. Der var alene tale om en kollektiv afskedigelse af alle assistenterne på en gang.

Men man kan ikke bare fyre kollektivt uden at give holdbare begrundelser. F.eks. blev der aldrig foretaget en vurdering af Region Midt, hvilke formelle kompetencer og hvilken erfaring de afskedigede havde. Kendelsen fra nævnet fastslår også, at det er helt uafklaret, hvor meget der blev sparet på sengeafsnittene, når sosu-assistenterne efterfølgende blev erstattet med sygeplejersker.

"Vi er rigtig godt tilfredse med afgørelsen," fastslår FOAs forbundsformand Mona Striib.

"Vi tror og regner med, at den vil danne præcedens fremover. Vi har set en række lignende tilfælde fra andre hospitaler, og med denne her afgørelse i hånden vil vi - billedlig talt - komme efter de sygehusejere, der ikke er i stand til at give individuelle og holdbare begrundelser på kommende fyringer," siger Mona Striib.

Hun peger på, at regionerne ofte selv har peget på, at sygehusdriften drives bedst, når der er det rette miks af læger, sygeplejersker, sosu-assistenter og øvrige faggrupper.

"Men alligevel har vi set en udvikling, hvor sosu-assistenterne på sygehusene er blevet færre og færre. Og hvor flere og flere sygehusafdelinger er helt uden sosu-assistenter, selvom der er masser af arbejdsopgaver til faggruppen," nævner Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning