FOA: Trepart har rigtig retning

FOA tager godt imod regeringens nye treparts-oplæg om samarbejde om bedre integration.

”Målsætningen er den rigtige. Nemlig at den bedste integration sker på arbejdsmarkedet, og at det skal ske langt hurtigere, langt bedre og langt enklere,” siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

”FOA vil også gerne anerkende processen. At løsningerne skal findes inden for den danske model og i et nært samarbejde med arbejdsmarkedets parter. Vi har en god chance for, at den danske model bliver styrket af dette her forløb, og det vil i givet fald være en fin sidegevinst for alle lønmodtagere,” mener Dennis Kristensen.

FOA er grundlæggende enig i en række af regeringens udspil, selvom der er enkelte tidsler i regeringens buket, bl.a. et nyt forslag om flygtninge-præmier til arbejdsgivere.

”Men jeg er glad for, at regeringen har taget FOAs idé om integrationselever til overenskomstløn med i sit oplæg. Skal flere flygtninge i arbejde, har de brug for at kunne starte i et job, hvor de arbejder og uddanner sig til at være lønmodtagere på det danske arbejdsmarked. Med alt hvad det kræver af sprog, samarbejdsevne og faglig læring. Det er en langt bedre og sikrere vej til at blive en integreret del af det danske arbejdsmarked, end at blive sendt ud som gratis arbejdskraft i et såkaldt nyttejob. Så jeg er tilfreds med, at regeringen ser ud til at gå ombord i FOAs forslag,” siger Dennis Kristensen.