”Medlemmerne skal føle sig trygge, når de går på arbejde”

Se formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen svare på medlemmernes spørgsmål, da FOA inviterede til Facebook Live om corona-situationen på dagtilbudsområdet.

Lige nu gør det pædagogiske personale landet over – både dagplejere, dagplejeledere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og pædagogiske konsulenter– en enormt stor forskel for hele resten af arbejdsmarkedet. De åbne dagtilbud er nemlig for mange småbørnsforældre forudsætningen for, at de selv kan fortsætte med arbejde.

Men corona stiller også en række særlige krav til det pædagogiske personale, som derfor også oplever et særligt arbejdspres og en række bekymringer.

FOA inviterede derfor onsdag aften til en såkaldt Facebook Live med formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen, hvor medlemmerne fik mulighed for at stille deres spørgsmål til formanden. Allerede da eventen blev annonceret på Facebook, rullede det ind med spørgsmål om alt fra coronatests og -vacciner, nødpasning og nedlukning.

”Vi er meget optagede af at italesætte den kritiske funktion, som det pædagogiske personale i daginstitutioner og også dagplejerne har, når nu regeringen har valgt at holde dagtilbuddene åbne. At vi får en teststrategi, som sikrer vores medlemmer et tilbud om at blive testet hurtigere, så de kan føle sig trygge, når de går på arbejde,” sagde Kim Henriksen blandt andet i sin indledning, der fandt sted blot en time efter, at sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på et pressemøde havde forlænget de gældende restriktioner med yderligere tre uger – og dermed også fastholdt de åbne dagtilbud.

Coronarengøring diskuteres med ministre
Også dagplejernes særlige udfordringer blev adresseret under Facebook Live-udsendelsen. Ikke mindst det pres, som mange oplever på grund af kravene til ekstra corona-rengøring og som for nogle fører til overarbejde. Netop det emne var i fokus, da sektorformanden sammen med en række medlemmer samt formand og medlemmer fra BUPL mandag mødtes virtuelt med statsminister Mette Frederiksen og Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

”Vi har af rigtig mange omgange presset på over for KL (red.: tidligere Kommunernes Landsforening) og havde i starten af coronakrisen en strategi om, at vi ville have en central aftale som løsning på problemet. Det ønskede KL ikke. Her mener man, det skal løses lokalt,” siger Kim Henriksen.

Det sker bare ikke i tilstrækkelig stor udstrækning, og sektorformanden hører en del nødråb fra dagplejere, der er presset til det yderste. Derfor bringer han problemstillingen videre til ministerniveau, fortæller Kim Henriksen i udsendelsen. Blandt andet vil han spørge til, om der er brug for at have samme ekstra rengøring i dagplejen som i daginstitutionerne, når smitten i dagplejen er meget lavere end i andre dagtilbud og under landsgennemsnittet.

Se den fulde Facebook Live  og læs også de mange gode spørgsmål og svar i selve Facebook-opslaget.