Torben Hollmann får plads i Kræftens Bekæmpelses Forebyggelsesudvalg

Formanden for FOAs Social- og Sundhedssektor er udpeget til at sidde i Kræftens Bekæmpelses Forebyggelsesudvalg. Udvalget rådgiver Kræftens Bekæmpelse om forebyggelse af kræftsygdomme og oplysning om kræftsygdomme.

”Jeg er stolt og beæret over at få en plads i Forebyggelsesudvalget. Det er vigtigt, at der kommer en stemme ind, der har fokus på ulighed i sundhed. Alle skal have mulighed for at få det maksimale ud af kræftbehandlingerne, og det skal ikke være din bopæl eller din uddannelse, der afgør dine muligheder,” siger Torben Hollmann, sektorformand i Social- og Sundhedssektoren.

Udvalget består af otte medlemmer, der repræsenterer relevante fagområder fra sundhedssektoren, undervisningssektoren, erhvervssektoren, kommunikationssektoren og lokalforeningerne.

Udvalget medvirker i planlægning og budgettering af forebyggelses- og oplysningsarbejdet, følger den faglige og etiske kvalitet, og fremsætter forslag om særlige aktiviteter. Desuden fungerer udvalgets medlemmer som faglige konsulenter i enkeltsager.

Torben Hollmann mener, det er vigtigt, at FOA-medlemmernes faglighed og erfaringer kommer i spil.

”Jeg kan tage hverdag og viden fra FOAs medlemmer med ind i rådgivningen. Det er fx relevant i forhold til forebyggelsesarbejdet. Vi skal sikre, at forebyggelsesindsatsen handler om andre ting end bare afgiften på tobak og alkohol. Her tager jeg medlemmernes viden og faglighed ind i arbejdet,” siger Torben Hollmann.