Stigning i privat velfærd er et faresignal: Vi skal aldrig have et A og et B-hold

Når pårørende betaler sig til mere velfærd, er det et wakeup-call til politikerne om at få forbedret den offentlige velfærd, mener Thomas Enghausen, næstformand i FOA og Torben Hollmann, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Flere og flere pårørende betaler for, at deres demensramte familiemedlemmer får den omsorg, de mener, de har brug for, skriver Berlingske. Mellem 25 og 30 sygeplejefirmaer tilbyder at yde omsorg og hjælp til demente og deres pårørende. Det koster mellem 600 og 800 kroner for en time.

”I Danmark dyrker vi princippet om fri og lige adgang til sundhedsvæsenet. Uanset hvem man er, skal man kunne få behandling for sygdomme uden at skulle hive dankortet frem. Men med en timepris på op til 800 kroner er det de færreste, der kan finansiere det,” siger næstformand i FOA, Thomas Enghausen.

Den samme historie om igen
En søn, hvis mor er ramt af demens, fortæller til avisen, at de ansatte på de offentlige plejehjem gør, hvad de kan, men de har for travlt til at give hans mor den omsorg, hun har brug for. På grund af travlheden har sønnen og familien besluttet, at deres demente mor skal have privat pleje.

”Det er ikke første gang, vi hører den historie. Personalet knokler, men underbemanding og dokumentationskrav tager tiden fra kerneopgaven. Man kan sige, at sønnen her er heldig. For han og familien har nok på kistebunden til at betale for privat pleje. Men at han føler sig nødsaget til det, er et tegn på, at noget ikke fungerer,” siger formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA, Torben Hollmann.

Ældreplejen skal opprioriteres
Både Thomas Enghausen og Torben Hollmann mener, at god ældrepleje er noget, alle skal have adgang til, uanset hvor stor pengepungen er.

”Vi skal kunne stole på, at den velfærd, det offentlige leverer, er af høj kvalitet. Men når ældreplejen bliver underprioriteret og beskåret, som vi har set de seneste mange år, ender vi i situationer som denne. Vi får skabt et A og et B-hold. De, der kan, betaler sig til en løsning. De, der ikke kan, må tage til takke med en ældrepleje, som skriger på flere midler,” siger Thomas Enghausen.

FOA ønsker, at den kommunale ældrepleje skal længere op på prioriteringslisten hos landets politikere, og at det er tid til handling nu.

”Vi skal tænke over, hvilket samfund vi udvikler, hvis vi fortsætter af samme sti. Vi er nødt til at skrue ned for minuttyranniet, skrue op for omsorgen og få skabt nogle attraktive arbejdspladser, som tiltrækker flere hænder. Personalets arbejdstid skal gå til mere borgernær velfærd og mindre dokumentation. Og budgettet skal følge med, hvis vi vil sikre alle lige adgang til en værdig alderdom,” siger Torben Hollmann.