FOAs ”rejsehold” mødes med FOA Odense

FOAs private team har været på Danmarks-turne i sommerheden

FOA har været på ”Sommertour” for at hjælpe timelønnede på tværs af landet med at undgå at blive snydt i sommervarmen.

”Ikke for at prale, men jeg er medlem af FOA.” Det stod der på t-shirtsene, da Sanne, Pernille, Lars og Dan drog ud i sommerlandet, for at slå på tromme for fagforeningen og nytten af et medlemskab.

I tre uger har FOAs autocamper været kommandocentral, kantine og campingvogn for et hold af organisatorer fra FOAs private organiseringsteam. De har rejst Danmark tyndt, for at styrke organiseringen på det private område.

”Vi har jo på den ene side villet tage pulsen på arbejdsmarkedet i sommerlandet. Navnlig vilkårene for sommerafløsere. Men det har også handlet om at besøge vores medlemmer og kolleger rundt om i landet og give dem et klap på skulderen, for at holde Danmark i gang, mens alle andre holder ferie,” siger Dan Larsen fra FOA.

Indsatsen har fokuseret på ansættelsesforholdene for timelønnede. Særligt med fokus på om de får lavet deres ansættelseskontrakter om, når de er beskæftiget gennemsnitligt otte timer ugentligt eller derover i minimum én måned. Det betyder nemlig, at de er at betragte som månedslønnede, og det giver en række rettigheder ifølge overenskomsten.

”Det kan betyde rigtig meget. Det handler om ret til sygedagpenge og pension og meget mere, det kan hurtigt løbe op i mange penge løbet af en industriferie,” forklarer Dan Larsen.

Sommerturen har besøgt 12 private virksomheder over hele landet, som alle har enten fritvalgsoverenskomst med Dansk Erhverv eller KA Pleje. Den umiddelbare konklusion er, at der er godt styr på tingene ude på arbejdsmarkedet. Der er ikke nær så mange afløsere på arbejde i sommerferieperioden, som holdet havde regnet med - i stedet dækker de fastansatte ind for hinanden.

”Vores oplevelse er, at man har godt styr på ferieplanlægningen rundt omkring, og det er jo positivt,” siger Dan Larsen, som fortæller, at holdet er blevet overvældende godt modtaget – også af arbejdsgiverne.

”Det har været rigtigt fedt at besøge de forskellige arbejdspladser og møde medlemmerne. Og det er tydeligt, at arbejdsgiverne har syntes, at det var dejligt at møde fagforeningen under mere afslappede, uformelle forhold, hvor det ikke drejer sig om for eksempel en forhandling.”

Ud over besøg på arbejdspladser har holdet også slået lejr på torve og pladser rundt om i landet og talt med mange mulige medlemmer – blandt andet ved hjælp af en quiz om overenskomstregler.

”Vi har talt med rigtig mange positive mennesker og har også en masse numre og navne med hjem på folk, der gerne vil høre mere,” fortæller Dan Larsen.

I sommerturens første uge besøgte bussen København, Gentofte og Odense. Ugen efter ramte de Kolding, Horsens og Herning. I denne uge var holdet i Aalborg og Nørresundby, og sidste stop på turen var Hjørring, som fik besøg onsdag.