Nu lyder startskuddet til OK-forhandlinger

Der er nu et grundlag for lærerne og KL, så der kan forhandles en ny arbejdstidsaftale for lærerne. Det betyder, at de generelle forhandlinger om nye offentlige overenskomster går hurtigt i gang.

Efter et intenst forløb med adskillige møder på såvel top- som embedsmandsniveau har lærernes formand, Anders Bondo Christensen, og topforhandler for Kommunernes Landsforening (KL) Michael Ziegler godt nyt om status på deres forhandlinger.

De to parter er nu enige om et grundlag at forhandle videre på.

Støtte til lærerne
For de øvrige fagforbund for offentligt ansatte har det været en betingelse, at lærerne fik realitetsforhandlinger om en erstatning for den såkaldte Lov 409, som regeringen indførte ved et indgreb i forlængelse af lærerlockouten i 2013. Forhandlinger om fornyelse af overenskomster for såvel statsligt, regionalt og kommunalt ansatte har derfor indtil nu været sat i stå, endnu før de var begyndt, alene for at støtte lærerne.

”Mit gæt er, at de to parter endnu har en del af tale om. Men vi skal bestemt glæde os over, at de er lykkedes med at skabe et fælles grundlag for en aftale. For det vedrører alle offentligt ansatte, at rammerne for arbejdstiden hører til i en overenskomst,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

Flere sten på vejen
Hidtil har FOA og de øvrige fagforeninger i Forhandlingsfællesskabet (kommuner og regioner) og CFU (de statsansattes fagforeninger) alene udvekslet overenskomstkrav med arbejdsgiverne i kommuner, regioner og stat.

”Vi har indgået en solidaritetspagt på lønmodtagersiden. Nu kan vi sætte flueben ved det første emne. Nu gælder det opbakningen til de statsansattes frokostpauser og blandt andet FOAs krav om penge til ligeløn og de lavtlønnede,” siger Dennis Kristensen.

Allerede før jul blev der sat forhandlingsmøder i kalenderen til tirsdag og fredag i denne uge, og formodningen er mandag aften, at forhandlingerne er i gang tirsdag. Her mødes Forhandlingsfællesskabet med KL. Det er endnu ikke aftalt, hvornår FOA og KL skal mødes om FOAs specifikke krav.