33 tidligere medarbejdere har knap en million kroner til gode hos det private plejefirma Hjemmeplejen Limfjorden. Nu må de vente længe på at få udbetalt de feriepenge, de har krav på.
Foto: Colourbox

Ansatte står uden ferie efter mulig konkurs

Over 30 tidligere medarbejdere i det private plejefirma mangler feriepenge. Grotesk, at firmaet nu sætter endnu flere hindringer i vejen for, at de tidligere ansatte kan få de penge, de har krav på, mener FOA.

En million kroner. Så meget har 33 tidligere medarbejdere til gode hos det konkursbegærede private plejefirma Hjemmeplejen Limfjord.

Før jul begærede FOA firmaet i Skive konkurs med henblik på at sikre feriepengene for de mange tidligere medarbejdere.

Men udsigten til at få udbetalt, det de har krav på, er nu blevet udsat.

Virksomhed trækker sagen i langdrag
Kort inden et retsmøde ved skifteretten torsdag, hvor konkursbegæringen blev behandlet, begærede virksomheden om rekonstruktion, hvor det skal undersøges, om virksomheden kan fortsætte.

”Det lugter langt væk af en måde at trække sagen i langdrag på, og jeg er meget forundret over, at skifteretten hoppede på limpinden. Virksomheden har en stor gæld, ingen kunder og ingen medarbejdere, så det ligner mildest talt en umulig opgave at få virksomheden op at køre igen,” siger formand for FOA Dennis Kristensen.

”Alt imens står tidligere medarbejdere uden løn i den ferie, de enten har afholdt eller skal afholde inden udgangen af dette ferieår,” siger han.

Medarbejdere i klemme igen
Dermed er det endnu en gang medarbejdere, der kommer i klemme, når et privat firma lukker og slukker. For Lønmodtagernes Garantifond, som ellers skal sikre, at de ansatte får deres tilgodehavender, kan ikke gå ind i sagen før næste møde i skifteretten om knap en måned.

”Det er simpelthen ikke rimeligt. Vi ser det samme i sagen om konkursen i Kærkommen, hvor de tidligere ansatte nu venter på tredje år på at få de knap 12 millioner, de har krav på, fordi kommunen og LG ikke kan blive enige,” siger Dennis Kristensen.

Først efter næste møde i skifteretten den 7. februar kan FOA på vegne af de tidligere ansatte søge om udbetaling af feriepengene fra Lønmodtagernes Garantifond.