FOA kæmper for retfærdig løn

De lavtlønnede faggrupper sakker bagud i lønudvikling. Især kvinder bliver snydt. Det kæmper FOA for at lave om på. I dag lanceres tre ugers kampagne.

Jette er dagplejer med fire børn. Ole er teknisk chef i kommunen. Selv om begge har haft jobbet de sidste fem år, ser deres lønudvikling meget forskellig ud.

Jettes årlige indtjening er på fem år steget med 21.276 kroner. Oles årsløn er steget med det femdobbelte af Jettes. Han får nu 105.288 kroner mere om året.

”Det går den gale vej, hvis man ønsker, at der skal være mindre forskel mellem lønnen til lavtlønnede og lønnen til højtlønnede,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

Kampagne: Lavtlønnede skal op i løn

I dag lancerer FOA tre ugers kampagne for bedre lønstigninger til FOA lavt lønnede grupper og for ligeløn.

Jette og Ole er nemlig et billede på den uretfærdige lønudvikling, der foregår på det offentlige arbejdsmarked. De højtlønnede faggrupper vinder lønræset over de lavtlønnede, der taber terræn, så løngabet vokser.

Nettolønnen for kommunalt ansatte er i gennemsnit steget med 2.924 kroner fra maj 2011 til maj 2016 for ansatte, der i perioden har varetaget den samme stilling. Alle FOAs større faggrupper ligger under den gennemsnitlige lønudvikling. Det samme gør fx sygeplejersker og pædagoger.

Befolkning bag FOAs krav

”Der er en klar tendens til, at traditionelle kvindefag bliver snydt. Det handler om en uretfærdig model for lønudvikling, hvor de højestlønnede altid får mest. Men det handler også om, at man lokalt i kommuner og regioner er nødt til at indse, at kernemedarbejderne, der varetager den basale pleje og service, også skal anerkendes med lønstigninger,” siger Dennis Kristensen.

Det er ikke kun FOA, der går ind for en mere ligelig lønudvikling mellem højtlønnede og lavtlønnede. Det viser en befolkningsundersøgelse, som analysebureauet Epinion har foretaget for FOA.

Mens 55 procent af danskerne ønsker mindre forskel på lønnen for højt- og lavtlønnede, svarer kun fem procent af danskerne, at de går ind for større lønforskelle.